Principeakkoord cao DHL Parcel 2020 – 2022

Breng je stem uit!

Door Redactie 6 juli 2020

FNV en CNV hebben met DHL Parcel op 1 juli een principeakkoord bereikt. Het is nu aan jou om over het bereikte resultaat je stem uit te brengen. Want zoals altijd bepaal jij als lid of het behaalde resultaat goed genoeg is.

Principeakkoord cao DHL Parcel 2020 – 2022

Hoe zijn we tot dit cao-resultaat gekomen?

In november 2019 hebben FNV-kaderleden de onderwerpen die leven onder de leden op de werkvloer ingebracht als inzet voor de cao-onderhandelingen. Er was veel onvrede over het roosteren. Daarnaast wilden jullie een stevige loonsverhoging die recht doet aan waardering voor de enorme inzet en een extra loonsverhoging voor chauffeurs omdat het loongebouw rijdend lager is dan niet rijdend. Eén loongebouw.

Wat hebben we bereikt?

Roosteren

De roosterdiscipline op de terminals is niet goed. De werkgever erkent dat en is inmiddels druk doende om de cao afspraken voor roosteren weer correct na te leven. Dus, het rooster is 10 dagen van tevoren bekend. Een verandering van het rooster gaat enkel in overleg met de medewerker. Bij aanvraag verlof krijgt de medewerker binnen 5 dagen antwoord van de leidinggevende. Geen beperkingen aan het opnemen van cao à la carte
dagen. De werkgever stelt je in de gelegenheid om tvt op te nemen binnen 16 weken.

55+regeling: als je kiest voor 4x9 dan kan dit met aanvulling van de bovenwettelijke dagen tot 40 uur.

Loon

• Voor iedereen een structurele loonsverhoging van 9,5% in 3 jaar en een eenmalige van € 350 (bij deeltijd naar rato).
  • Het loongebouw voor rijdend wordt opgetrokken naar het loongebouw van niet rijden met 2 x 3%. Zo ontstaat er één loongebouw DHL Parcel.
  • De functiebeschrijvingen van Kwaliteitsmedewerker, TH-teamleider en TH-operator worden opnieuw bekeken. De functiebeschrijvingen moeten overeenkomen met de praktijk en herkenbaar zijn voor de medewerker. Dit proces gaan werkgever en vakbonden gezamenlijk doen. Let op: het opnieuw bekijken van de functie leidt niet per definitie tot een andere waardering.

Zelfroosteren

De werkgever stelde voor om het zelfroosteren te introduceren. Hierdoor hebben medewerkers meer invloed op hun werktijden en wordt het makkelijker om de cao regels voor roosteren na te leven. Om te wennen en ervaring op te doen met zelfroosteren komt er eerst een pilot van juli tot en met december 2020 op de terminals Amersfoort en Hengelo en alleen voor de verloftool op het hoofdkantoor. De pilot wordt gemonitord en geëvalueerd in januari en februari 2021 door vakbonden en de werkgever. Als beide partijen het een succes vinden dan wordt het zelfroosteren over alle locaties uitgerold.

Lees het volledige principeakkoord.

Breng je stem uit!

Het bereikte onderhandelingsakkoord is besproken met de FNV-kaderleden en zij leggen het behaalde resultaat positief voor aan de FNV leden. Tot maandag 13 juli kan je stemmen.

Stem over het resultaat