Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

Cao-resultaat DHL Logistics: sigaar uit eigen doos voor medewerkers!

Cao-voorstellen worden betaald door medewerkers

Redactie
Door Redactie 16 oktober 2019

Ja dat staat er echt, betaald door de medewerkers, een sigaar uit eigen doos dus. Immers de door de werkgever gewenste urenbank-regeling: ‘Je werkt over en je overwerkuren gaan in een potje en voor die uren mag je als het rustig is lekker naar huis’; dat hoor je dan uiterlijk 24 uur van tevoren.

DHL

Andersom ook, je bent eigenlijk ‘vrij’ maar je kunt 24 uur van tevoren horen dat je toch moet komen werken. Want ja, je zit in de urenbankregeling en je bent hard nodig die week.

Privé-werkbalans weg

Kinderdagverblijf, mantelzorgwerk, privé-verplichtingen, dat is allemaal niet zo flexibel als dat DHL wil zijn. Niet iedereen kan zomaar thuis alles uit zijn of haar handen laten vallen. Daar komt ook bij dat als je nu al met enige regelmaat overuren maakt, je die uitbetaald krijgt. In de urenbankregeling is dat niet het geval. Je krijgt wel je toeslagen maar niet je overuren. Die worden immers gespaard om je ‘vrij’ voor te geven in een rustigere periode. Dat betekent hoe dan ook dat je minder inkomen krijgt dan je nu zou hebben, plus dat je extra flexibel moet zijn. Dat is twee keer inleveren!

Minder inkomen

DHL Logistics heeft als voordeel dat een deel van de flexibiliteit nu door de eigen medewerkers opgevangen wordt. De uren die je de ene week meer hebt gewerkt neem je een andere keer weer op. Dat scheelt overuren betalen. Ook willen ze hierdoor minder uitzendkrachten in zetten, immers als je naar huis bent gestuurd en min-uren hebt moet het gek zijn die niet te moéten komen werken. Al met al twee keer winst voor de werkgever.

Magere loonsverhoging

Dan zou je haast denken dat als dit de ultieme manier zou zijn om én te flexibiliseren én geld over te houden dat daar een geweldige marktconform, inflatie dekkend loonbod tegenover zou staan. Maar nee, 1,5% over 2019. En met veel persen 3% over 2020. Waarvan 2% in februari en 1% pas in december. Dit is minder dan de inflatie, dus feitelijk hou je aan het eind van de maand minder over. Dit terwijl het harstikke goed gaat met DHL en ze vorig jaar 3,2 miljard euro operationele winst hebben gemaakt. De verwachting is dat de winst dit jaar verder groeit naar ruim 4 miljard.

Sigaar uit eigen doos

Dus na 9 maanden onderhandelen heeft de werkgever een resultaat neergelegd waarbij de summiere loonsverhoging betaald wordt uit een deel van de te behalen ‘winst’ uit de urenbankregeling. Je betaalt dit dus zelf. Dat moet echt anders.

Stem het onderhandelingsresultaat weg

Dit willen de werknemers absoluut niet, dat hebben ze al via app, email en via bezorgde telefoontjes laten weten. We gaan dit NIET doen roept men in koor! Het is dus aan de werknemer om tegen het voorstel te stemmen en het is aan de werkgever om te gaan uitleggen ‘hoe geweldig hun voorstel wel niet is’ en waarom de urenbankregeling pilot zo belangrijk is. Ook kan de werkgever dan misschien uitleggen waarom er zo’n matig percentage salarisverhoging geboden is.