Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

Werken in de sector Transport en Logistiek is zwaar

Resultaten enquête zwaar werk, ouderenregelingen en pensioen

Redactie
Door Redactie 09 september 2019

De afgelopen weken kon je je mening geven over zwaar werk, ouderenregelingen en pensioen in de sector Transport en Logistiek. Dit was de derde en laatste inhoudelijke enquête om te bepalen wat er in de nieuwe cao moet komen. Belangrijkste uitkomst van de enquête: werken in de Transport en Logistiek is zwaar werk!

Vrachtwagenchauffeur

Bijna 800 reacties

In totaal hebben 781 mensen hun mening gegeven. Het overgrote deel is werkzaam als chauffeur nationaal of internationaal. Ook zijn de meeste mensen lid van de FNV.

Werken in de Transport en Logistiek is zwaar

Twee op de vijf (40%) geeft aan te verwachten het werk niet vol te kunnen houden tot de pensioengerechtigde leeftijd. Twee derde (67%) van de collega’s die de enquête heeft ingevuld denkt echter dat het werk wél vol te houden zou zijn tot het pensioen als er betere ouderenregelingen zouden zijn.

Daarnaast geeft maar liefst 84% aan dat zij graag eerder met pensioen zouden gaan. Het werken in de Transport en Logistiek is zwaar vanwege de lange dagen, vele uren en de fysieke omstandigheden. Een paar reacties:

  • ‘Steeds meer sjouwwerk (klantenbinding ) en door postkoetssysteem vaker laden lossen, en vooral afbinden sloopt je’
  • ‘Fysiek zwaar, lange dagen’
  • ‘De onregelmatigheid, ploegendienst. Teveel uren maken’

Nieuwe afspraken in de cao

Een generatiepact afspreken waarbij men minder kan gaan werken, iets van loon inlevert maar waarbij de pensioenopbouw volledig blijft doorlopen (bv de 60-80-100 of 80-90-100 regeling) is erg populair. Daarnaast zijn ook andere afspraken van belang. In volgorde van de deelnemers aan deze enquête:

  • Nieuwe vroegpensioenregeling
  • Alle looncomponenten mee laten tellen voor pensioenopbouw
  • Geen nachtdiensten en/of weekendwerk voor oudere werknemers
  • Afspraken gericht op verbeteren indexatieperspectief pensioenfonds
  • Afspraken gericht op duurzame inzetbaarheid