Uber-chauffeurs in gesprek met gemeenteraadsleden uit Amsterdam

Door Redactie 23 maart 2021

Er wordt in Amsterdam te vaak over en te weinig met Uber-taxichauffeurs gesproken. De FNV geeft daarom deze chauffeurs een stem. Samen gingen we eind februari in gesprek met gemeenteraadsleden om te vertellen wat het in de praktijk betekent om voor Uber te werken.

Uber taxi actie

Social Charter

Aanleiding voor het gesprek was het Social Charter tussen de gemeente Amsterdam en Uber. In 2019 zijn afspraken gemaakt tussen Uber en de gemeente over veiligheid, inkomen en duurzaamheid. Helaas zonder de chauffeurs te raadplegen.

Onderzoek naar werktijden en inkomen

Ook zou er een onafhankelijk onderzoek komen naar de inkomsten en werktijden van chauffeurs. Maar hiervoor heeft Uber zelf alle data geleverd. En weer werden de chauffeurs zelf niet gehoord. Uit dit door Uber gestuurde onderzoek kwam dat chauffeurs pre-corona ruim vierduizend euro omzet zouden hebben bij een 40-urige werkweek. En dat ze zelden meer dan 50 uur per week zouden werken. De FNV kreeg vanuit talloze Uberchauffeurs hele andere signalen binnen. De hoogste tijd dus om een gesprek te organiseren waarin de chauffeurs zelf het echte verhaal konden vertellen.

Bijeenkomst met chauffeurs en gemeenteraadsleden

FNV organiseerde op 25 februari een online meeting met Uber-chauffeurs en enkele leden van de gemeenteraad van Amsterdam. Hierin werd duidelijk dat de gemeenteraadsleden een heel ander geluid hoorden van de chauffeurs zelf dan van Uber. Ze waren onder de indruk van de verhalen en vinden het belangrijk om in het vervolg vaker met de Uberchauffeurs te praten. Ook stellen de raadsleden vragen bij de onafhankelijkheid van het Uber-onderzoek en willen zij dat de data die Uber levert goed wordt gecontroleerd. De chauffeurs voelden zich gehoord nu ze eindelijk eens rechtstreeks met politici konden praten.

Bundel interviews en vervolg

De meeting eindigde met de afspraak om in april verder te praten. FNV nodigt alle raadsleden uit om met verbetervoorstellen te komen en biedt ter ondersteuning daarvan een bundel met interviews aan

Ben jij een taxichauffeur bij Uber of was jij dat voor de coronacrisis? FNV komt graag met jou in contact. Stuur een mailtje naar: platformwerk@fnv.nl