Uber negeert uitspraak rechter om cao-loon te betalen

Politiek is aan zet, maar acties FNV gaan door!

Door Redactie 29 september 2021

De FNV heeft een rechtszaak tegen Uber gewonnen! De uitspraak betekent dat taxichauffeurs van Uber geen zelfstandigen zijn maar werknemers. Zij vallen dus onder een cao. Uber mag ze niet meer uitbuiten en als (schijn)zelfstandigen laten werken. Uber legt de uitspraak naast zich neer en gaat gewoon door op de oude voet. Zonder het cao-loon te betalen zoals de uitspraak voorschrijft.

Uber negeert uitspraak rechter om cao-loon te betalen

Politiek wakker geschud met actie

De chauffeurs van @Uber zijn slechts op papier zelfstandig ondernemers, maar moeten in feite de orders van Uber opvolgen. Zonder de rechten van werknemers (cao-loon, ontslagbescherming, et cetera) Daarom hebben we 16 september actiegevoerd om politiek Den Haag wakker te schudden. Ze moeten beter handhaven op schijnzelfstandigheid bij platforms als Uber.

Tijdens de actie deelden taxichauffeurs van Uber hun verhaal met politici en sprak Zakaria Boufangacha (Vicevoorzitter FNV) de aanwezigen toe. De actie werd ludiek afgesloten met 'De race naar boven'. Voor respect, eerlijk werk en het tegengaan van schijn-zzp.

Politici zoals Gijs van Dijk (PvdA), Bart van Kent (SP), Senna Maatoug (GroenLinks) en Stephan van Baarle (Denk) steunen de FNV en Uberchauffeurs in hun strijd voor een eerlijke beloning! Bij andere partijen bleek het helaas erg stil.

Samen sterk voor een eerlijke taximarkt!

Alleen samen kunnen we een eerlijke taximarkt en beloning bereiken waarin chauffeurs werken om te leven en niet andersom. Waarin een normale werkweek van 40 uur voldoende inkomen genereert om van te leven en chauffeurs ook normaal en met respect worden behandeld.

Rijd jij voor @Uber en wil jij meedoen aan onze campagne? Mail je contactgegevens naar platformwerk@fnv.nl en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Rijd/reed je voor @Uber en wil je je cao-loon opeisen? Vul dan de vragenlijst in