Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

Pauzes in de taxisector

Het kan je € 5000 per jaar schelen

Redactie
Door Redactie 26 september 2019

De cao Taxi is op sommige punten ingewikkeld. Als jij de regeling niet begrijpt, kan een werkgever misbruik maken. Neem bijvoorbeeld de pauzeregeling. De werkgever mag je 90 minuten op pauze zetten buiten standplaats. Hij mag die tijd verdelen in 6 keer 15 minuten per dag. Als het werk even wegvalt, hoeft over die tijd geen loon doorbetaald te worden. En jij hoeft ook niet beschikbaar te zijn voor de werkgever.

Pauzes in de taxisector

Niet beschikbaar tijdens pauze

Als jij niet beschikbaar bent, moet de werkgever een begin en eindtijd van je pauze onderbreking geven. Als je steeds in de gaten moet houden of de werkgever jou nodig heeft, dan heb je namelijk geen pauze. Je bent beschikbaar. De werkgever hoeft geen nee te verkopen als er opeens toch werk ontstaat. Dat levert dus winst voor je werkgever. Erger is het als de werkgever achteraf pauzes indeelt op momenten dat het rustig was.

Zo maakt de werkgever winst

Buiten standplaats mag de werkgever 90 minuten pauze per dag geven. Als hij achteraf pauzes indeelt zonder dat jij pauze hebt gehad, kom jij veel geld tekort. Voorbeeld: per week verlies je zo 7,5 uur x 52 weken x € 13,75 per uur. Dat scheelt je € 5,362,50 per jaar.

Loonkosten zijn nu eenmaal de grootste kostenpost en geeft de grootste besparingsmogelijkheden. Om ervoor te zorgen dat jij voldoende loon krijgt en ook voldoende vrije tijd overhoudt, is het belangrijk dat de werkgever de regels goed toepast. We geven je een aantal tips zodat je jouw werkgever aan de cao-afspraken kunt houden.

Tips

  • Registreer zelf je uren: begintijd, pauze op en buiten standplaats, start en eind, wassen, tanken, administratie en einde dienst. 
  • Vraag maandelijks een uitdraai van de bct met in- en uitlogtijden en de correcties op pauzes en aan en afrijdtijden. 
  • Bij pauze altijd vragen tot hoe laat je mag pauzeren en geniet van je pauze. Je bent dan niet beschikbaar voor de werk.  
  • Bij pauze zonder eindtijd op de standplaats of thuis: beschouw dat als einde dienst en meld je je pas de volgende dag.
  • Bij pauze zonder eindtijd buiten standplaats: neem dan 90 minuten pauze zonder je weer te melden. Daarna moet je je melden omdat je dan weer betaald wordt en je weer beschikbaar moet zijn. De werkgever kan je daarna niet weer op pauze zetten buiten standplaats.
  • Vraag een contract dat overeenkomt met je gemiddelde werkelijk gewerkte uren.
  • Zorg dat je een rooster krijgt die overeenkomt met je contracturen.

De bovenstaande 2 punten zijn belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw werkgever je niet teveel op pauze zet. Buiten jouw rooster kan je werkgever je niet verplichten te werken. En hij moet wel jouw contracturen uitbetalen.

  • Ben je groepsvervoerchauffeurs met een repeterende ochtend- en middagrit? Dan hoeft de werkgever niet elke keer aan te geven dat je een onderbreking hebt. Dit blijkt namelijk uit je rooster. Het is anders als je om je ritten heen ander taxiwerk verricht. Dan geldt hetzelfde als hierboven.

Risico niet bij de werknemer leggen

Dat er niet altijd werk voor handen is, weet iedereen. Uiteindelijk is dat een risico van de werkgever. Het is niet redelijk om dat risico bij de werknemer neer te leggen. Dat risico moet de werkgever in de prijs aan de overheid doorberekenen. En de enige die de werkgever daartoe kan dwingen dat ben jij. Als je werkgever pauzes achteraf geeft of vooraf geen eindtijd van de pauze geeft, bespreek de tips met je collega’s en roep FNV Taxi erbij.

Heb je vragen? Neem dan contact met ons op.