Gerechtshof Amsterdam vindt Uber meer een werkgever

Hof vraagt advies aan Hoge Raad

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 3 oktober 2023

Vandaag heeft het gerechtshof in Amsterdam een tussenuitspraak gedaan in de zaak die FNV voert tegen Uber. Het hof gaat vragen stellen aan de Hoge Raad, om duidelijkheid te krijgen over de vraag wat de invloed is van werkzaamheden die chauffeurs doen voor andere partijen.

Zakaria Boufangacha, vicevoorzitter FNV: ‘We zijn blij met de stappen die het hof nu heeft gezet. Op bijna alle punten stelt het hof ons in het gelijk en concludeert het hof dat de chauffeurs werknemers zijn. Als dat de conclusie is, moet Uber de cao toepassen. Wij betreuren het dat er nu nog geen einduitspraak is, maar dat het hof nu vragen stelt aan de Hoge Raad, begrijpen we. Het zal wel leiden tot het nog langer in stand blijven van deze schijnconstructie.’

Nu handhaven

Boufangacha: ‘Vanaf het begin af aan hebben we gezegd dat Uber overduidelijk een werkgever is. Uber wint ook in andere landen bijna nooit rechtszaken. Het enige wat ze kunnen is gerechtelijke uitspraken naast zich neerleggen, om hun verdienmodel ten koste van de chauffeurs in stand te houden. In zoverre is de vertraging die er nu ontstaat, koren op de molen van Uber. Wij roepen de overheid op om eindelijk te gaan handhaven op schijnzelfstandigheid. De paar min of meer technische vragen die het hof nu stelt, zijn voer voor juristen, maar ook deze uitspraak laat er geen twijfel over bestaan: de manier van werken van Uber met absolute onzekerheid en rechteloosheid voor chauffeurs mag niet in Nederland. Het is iets waar vakbonden al jaren fanatiek tegen strijden.'

Uitspraak gerechtshof

In de uitspraak van vandaag ging het gerechtshof in op de vraag of de chauffeurs van Uber een arbeidsovereenkomst hebben, of als zelfstandige werken en op de vraag of de Taxi cao van toepassing is. Het hof stelt vast dat sommige chauffeurs naast hun werk voor Uber als zelfstandige werken. De vraag is nu wat dat betekent voor de duiding van de contracten met Uber. Het hof zou het “zeer ongewenst” vinden als de werkzaamheden buiten Uber er toe zouden leiden dat sommige chauffeurs wel en andere chauffeurs niet recht hebben op de bescherming van ons arbeidsrecht. Om die reden stelt het hof vragen aan de Hoge Raad.

Bijeenkomsten met chauffeurs

Amrit Sewgobind, FNV bestuurder platformwerk: ‘Wij gaan vanmiddag en de komende dagen met de chauffeurs bespreken wat deze uitspraak betekent. De chauffeurs maken dat FNV deze procedure kan voeren. Vanaf het moment dat zij in opstand kwamen tegen de manier van werken van Uber, hebben we deze zaak op kunnen pakken. Zij hebben laten zien dat je samen verenigd sterk staat en dat je dan, aangesloten bij een vakbond  kunt winnen van grote platforms met miljarden dollars achter de hand. Het duurt helaas nu langer, maar uiteindelijk zullen wij winnen.'

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.