Rotterdamse taxichauffeurs voeren actie bij Uber

Chauffeurs willen veilige werkomstandigheden en eerlijk inkomen

portret Niels Kater
Door Niels Kater 8 juli 2024

Rotterdamse taxichauffeurs hebben afgelopen week een gerichte actie gevoerd bij een evenement van Uber bij het Feijenoord Stadion. Met de actie willen zij aandacht vragen voor de verslechterde werkomstandigheden en het gebrek aan dialoog met Uber over belangrijke kwesties zoals een leefbaar inkomen, communicatie en verkeersveiligheid.

‘Vooral de nieuwe functie ‘Tripradar’ in de app die de chauffeurs gebruiken baart hen zorgen’, zegt Amrit Sewgobind, bestuurder FNV Flex. ‘Chauffeurs moeten nu zo snel mogelijk een rit accepteren onder het rijden, anders gaat die aan hun neus voorbij. Dat zorgt voor afleiding en gevaarlijke situaties.’

Geen plaats voor kritische chauffeurs

Tijdens het evenement van Uber was opvallend genoeg geen plaats voor de meest kritische chauffeurs. Zij kregen te horen dat er "geen plek meer was" of stonden simpelweg niet op de gastenlijst. Daarom hebben zij buiten het stadion hun stem laten horen en hun onvrede geuit.

Veiligheid moet niet in geding komen

Vakbond FNV blijft zich onverminderd inzetten voor een betere positie van Uber-chauffeurs en andere flexwerkers. ‘Een eerlijk inkomen en veilig werk staan voorop, vervolgt Sewgobind. ‘De TripRadar-functie zorgt voor onveilige situaties dat is echt onacceptabel. We maken ons hierover grote zorgen en roepen Uber op om de ritten op een andere manier toe te wijzen.’

Beelden van de actie zijn te zien op de sociale media van FNV Vast=Zeker: