Update cao’s in de sport

Door Redactie 30 juni 2023

Er zijn meerdere cao’s in de sport: Vermo, Zwembaden en Sport & Sportverenigingen. Voor al deze cao’s geldt dat we voor jou goede (loon)afspraken willen maken.

cao sport

Cao Vermo

Deze cao loopt eind dit jaar af. De onderhandelingen zijn al begonnen. De werkgevers verrasten ons met een memo waarin ze de gemaakte afspraak om de inflatie te compenseren willen wijzigen. Ze voeren argumenten aan om slechts 60% te compenseren. Een eerste ledenraadpleging leverde de duidelijke mening op: afspraak is afspraak.

‘Houd je aan de afspraak’

We zijn losgekoppeld van de gemeente cao met de belofte dat onze lonen zouden stijgen met de inflatie. Daar hebben we ja opgezegd, niet op 60% daarvan. ‘Houd je aan de afspraak’. Dat was onze reactie aan de werkgevers. Dit houdt ook in dat werkgevers er alles aan doen om de begroting rond te krijgen en dat wij met elkaar hierover in gesprek blijven. Wordt vervolgd in september.

Cao Sport en Sportverenigingen

Voor beide cao’s, die dit jaar aflopen, zijn de onderhandelingen gestart met ophaalsessies. Werkgevers maken heel duidelijk dat er geen loonruimte is. De FNV vindt dat de sportsector hiermee weer verder achteropraakt bij andere sectoren. Wij zien graag dat werkgevers zich hardmaken voor wél een loonsverhoging die past bij de hoge inflatie.

Cao Zwembaden

De cao Zwembaden loopt af eind september 2024. Er is dit jaar een loonsverhoging van 8% afgesproken, in 2 fases. Voor volgend jaar staat slechts 2% op de teller. Veel te weinig om de gestegen kosten voor het levensonderhoud mee te betalen. Om ervoor te zorgen dat het vak zwemonderwijzer, en iedereen die zwemles mogelijk maakt, voldoende waardering blijft ontvangen zijn we nu al diverse acties gestart. Houd deze pagina op de site in de gaten voor het laatste nieuws

Kom naar de Branchedag Sport op 25 september

Om onze eisen kracht bij te zetten zijn leden nodig, actieve en passieve leden. Vind jij dat het werken in de sport meer verdient dan dat het nu krijgt? Meld je aan voor een ledenberaad op de FNV Branchedag Sport op 25 september in Amsterdam. We willen vooruit, en niet achteruit in deze sector.