Onderhandelingsresultaat cao Vermo

Breng nu je stem uit

Door Redactie 23 december 2022

De onderhandelingen voor jouw cao Vermo zijn afgerond. Vakbonden CNV en FNV zijn tot een onderhandelingsresultaat gekomen. De basis voor dat resultaat zijn de al eerder gemaakte afspraken over de automatische prijscompensatie en een eindejaarsuitkering. Deze blijven ook in de nieuwe cao. De FNV legt het onderhandelingsresultaat neutraal aan je voor.

Stemmen met potlood

Breng je stem uit

Het is nu aan jou om te stemmen op het eindbod. Stemmen kan tot 5 jan 22.00 uur.

Stem hier

Automatische prijscompensatie en eindejaarsuitkering

De afgelopen maanden is er onderhandeld in een open sfeer en op basis van een wederzijdse constructieve houding. In de huidige cao (2022) hadden we al de automatische prijscompensatie en een volwaardige eindejaarsuitkering afgesproken. Deze blijven ook komend jaar staan. De nieuwe cao heeft een looptijd van een jaar.

Hogere kosten voor werkgevers

Per bedrijf zijn er verschillen in hoe de werkgever kan omgaan met de enorme stijging van de energiekosten. Voor veel bedrijven zijn de tarieven voor water, gas en licht gestegen. Daarnaast hebben de werkgevers ook te maken met oplopende onderhoudskosten.

Salarisverhoging

De stijgende energiekosten en de daarmee samenhangende inflatie hebben ook veel invloed op de koopkracht van de medewerkers bij alle Vermo-bedrijven. Hier hebben we samen ook goed over gesproken. De werkgevers hebben daar waar mogelijk de salarissen al in november met 4,2% verhoogd of een eenmalige toelage uitgekeerd.

Vervolgafspraken

Aan de cao-tafel ging het dit jaar vooral over de wensen hoe deze cao, volgens afspraak, verder door te ontwikkelen. Met stip op 1 staat de wens van de werkgevers cao-afspraken te maken over het functiehuis met hieraan gekoppeld, een door de vakbonden erkend functiewaarderingssysteem. Begin januari staat een belangrijk gesprek hierover gepland.

Als tweede punt vonden de vakbonden het belangrijk meer individuele keuzemogelijkheden af te spreken in deze cao. Dat kan via het cafetaria-model of het individueel keuzebudget. We hebben een inventarisatie gemaakt en werken in 2023 dit keuzemodel verder uit.

Een derde onderwerp wat we verder met elkaar gaan uitwerken is het bevorderen van een (sociaal) veilig werkklimaat, voor iedereen van elke leeftijd, geslacht, seksuele voorkeur, etnische identiteit of met een beperking van welke aard dan ook.

Tevreden medewerkers

Bestuurder Ingrid Koppelman mag de afspraken voorleggen als onderhandelingsresultaat. Koppelman: “Het lijkt misschien alsof we veel zaken nog niet hebben afgesproken, maar je moet je ook realiseren dat we in de basis echt goede afspraken hebben staan, zoals de inflatiecorrectie. Dat blijkt ook uit onze eigen enquĂȘte: de tevredenheid met deze cao is het hoogst van allemaal.

Het Vermo-bestuur heeft een open houding, en luistert goed naar wat hun medewerkers aangeven. Dat ze nog niet alles wat we willen nu al concreet kunnen maken, is ook begrijpelijk. Zij weten ook dat ze tevreden medewerkers hebben, en deze willen ze ook graag tevreden houden met de beoogde verdiepingsslag op de bestaande cao-teksten. Het stemt mij positief dat, na een bewogen jaar, we hier volgend jaar samen aan verder gaan werken”.