Eindbod cao Zwembaden

Leden zijn aan zet

Door Redactie 20 december 2022

De onderhandelingen in de cao zwembaden zijn geëindigd met een eindbod van de werkgevers. Jij mag hier nu over stemmen. De FNV legt dit eindbod met een negatief stemadvies aan je voor omdat we vinden dat het op de belangrijke punten uit onze inzetbrief onvoldoende is, zoals koopkrachtreparatie, minimaal 14 euro per uur en het afschaffen van de jeugdschalen.

Grote verschillen

Nadat we onze inzetbrieven met elkaar vergeleken hadden bleek al dat er een grote afstand zat tussen partijen. Wij willen geen looptijd van 2 jaar. Er zijn teveel onzekerheden op dit moment, zoals bijvoorbeeld de tijdelijkheid van het prijsplafond op de energiekosten, en wat de inflatie gaat doen komend jaar. Bovendien heeft de cao zwembaden de afgelopen jaren een magere loonontwikkeling doorgemaakt. De FNV vindt het tijd voor een krachtige reparatie.

Bovendien stonden in de inzetbrief van de werkgevers wijzigingen van de cao die verslechteringen zijn voor jou. Daar konden we niet mee akkoord gaan.

Jeugdschalen

We waren wel te spreken over dat werkgevers naar de jeugdschalen hebben gekeken, maar hun voorstel wijkt af van ons voorstel (afschaffen jeugdschalen vanaf 18 jaar per 2023). All-in salarissen bieden (loon + vakantietoeslag) en daarmee op 14 euro bruto uitkomen, vinden wij een sigaar uit eigen doos. Bovendien besparen werkgevers zich delen van de loonsom doordat de pensioenpremie gelijk blijft. Dat deel willen we in de salarisverhogingen terug zien.

Tegenbod

Na overleg met de aanwezige kaderleden hebben we een tegenbod gedaan: geen wijzigingen in de cao-teksten en een 1-jarige cao met 8% loonsverhoging. We zijn voor het uitwerken van de sociale agenda en willen dat alleen de werkgevers die kosten betalen.

Eindbod

Uiteindelijk boden de werkgevers 5,5% voor 2023 en blijven zij bij een 2-jarige cao. Hierdoor stijgen de lonen per jaar gemiddeld met 4,9%; dit is inclusief het deel pensioenafdracht dat de werknemer overhoudt. De verslechteringen in de cao-artikelen zijn eruit gehaald. De jaarurensystematiek kan alleen worden ingevoerd op bedrijfsniveau door dispensatie aan te vragen. Werknemers betalen geen 0,2% mee aan de sociale agenda van deze cao.

Lees hier het eindbod van de werkgevers

Onvoldoende loonstijging

Bestuurder Ingrid Koppelman: “We gaan voor een 1-jarige cao die recht doet aan de situatie van de medewerkers in de zwembaden. De koopkracht van onze leden is met 18,8% de afgelopen jaren flink gedaald. Wij hadden daarom graag nog verder onderhandeld over het loongedeelte. Maar die deur ging na de 5,5% potdicht. De gemiddelde loonstijging de afgelopen maand ligt boven de 6%. Wij vinden dat de vakvolwassen salarissen met 4,9% stijging per jaar daar te ver op achterblijft. De medewerkers hebben ook hun rekeningen om te betalen. Het is nu aan de leden om te stemmen hoe zij dit bod van hun werkgever waarderen.”

Stem nu

Je kunt stemmen over dit eindbod tot en met 5 januari. Het afwijzen van een eindbod betekent ook dat je vindt dat er een beter bod met behulp van acties mogelijk is. Het is dus belangrijk dat jij en je collega’s van zich laten horen. Je kunt bij ‘opmerkingen’ op het stemformulier een toelichting geven op je stem.

Breng hier je stem uit

Geen lid

Ben je geen lid, maar wil je wel stemmen? Word nu lid en breng gelijk je stem uit. Je betaalt nu 25 euro voor de eerste 6 maanden.

Webinar

Heb jij nog vragen over dit eindbod en heb je de behoeft om met elkaar en met de FNV-bestuurder hierover in gesprek te gaan? Stuur dan een mail naar ingrid.koppelman@fnv.nl. We plannen dan een webinar in de eerste week van januari.