Cao-onderhandelingen zwembaden

Onze inzet

Door Redactie 28 oktober 2022

Hoe gaat het met de cao-onderhandelingen in de zwembaden? Het is najaar 2022, de cao loopt 31 december 2022 af. Hoe houdt de FNV je op de hoogte van de voortgang?

Zwembad

Startschot gegeven

De cao-onderhandelingen zijn gestart voor de zomervakantie. Dit keer onder begeleiding van cao-expert Henk Strating. Werkgeversorganisatie WiZZ (hierna ‘werkgevers’ genoemd) en de vakbonden CNV en FNV (hierna ‘werknemers’ genoemd) kwamen samen om de sociale agenda uit te werken. De sociale agenda is een bijlage van de cao. Hierin staan uit te werken afspraken. Deze afspraken zijn vaak onderwerpen waar werkgevers en werknemers het nog niet eens zijn met elkaar. Het wel of niet invoeren van de jaarurensystematiek is bijvoorbeeld een pilot uit de sociale agenda.

Duurzame inzetbaarheid

Uit dit overleg zijn twee gedeelde aandachtspunten naar voren gekomen. Werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers willen graag samen werken aan het verbeteren van de duurzame inzetbaarheid van de medewerkers in de zwembaden. Ook willen ze gezamenlijk optrekken om het imago van de branche te verbeteren. Er is een tekort aan personeel, met name naar zwemonderwijzers en technici is veel vraag.

Inzetbrieven FNV en WiZZ

Na de zomer is hier een vervolgoverleg over geweest. Hierbij zijn voorlopige afspraken gemaakt die tijdens een bestuursvergadering van het sociaal fonds zwembaden en zwemscholen (SFZZ) op 13 december bekrachtigd moeten worden.

Vervolgens is er een eerste cao-onderhandelingsoverleg geweest in oktober. Hierbij zijn inzetbrieven uitgewisseld. Hierbij vind je de inzetbrief van de FNV en van WiZZ. De volgende onderhandelingsronde is op 29 november.

Hartslagmeter ingevuld

De inzetbrief is mede tot stand gekomen dankzij de input van bijna 300 medewerkers werkzaam in de zwembaden. De respons op de Hartslagmeter was dit jaar lager dan vorig jaar, maar gaf een duidelijk beeld van de wensen van de mensen werkzaam in het zwembad. Binnenkort delen we de resultaten van dit onderzoek.

Hoe verder?

Binnen de FNV Brancheraad worden de onderhandelingen voor- en nabesproken met de daar aanwezige leden. Samen zorgen we ervoor dat informatie over de voortgang van de onderhandelingen verspreid wordt. Er komt een FNV Bulletin met updates die leden kunnen uitdelen op hun bedrijven. Ook online, via social media, houden we iedereen op de hoogte. In november en december zal de FNV ook een aantal bedrijven bezoeken om in gesprek met medewerkers te gaan over de cao-ontwikkelingen. Ook online via het FNV Live vragenuur spreken we elkaar.

Lid zijn heel belangrijk

Onze leden maken het verschil. Dat zie je bij de NS, bij de schilders, bij het streekvervoer, in het onderwijs. Daar waar goede cao’s worden afgesloten zijn onze leden samen beresterk. Dat kan in de sport ook. In de sport weten mensen de kracht van het team op waarde te schatten. Word lid van het team FNV Zwembaden. Maak met ons het verschil, voor jouw toekomst, voor jouw salaris, voor het zwemonderwijs in Nederland.