Nieuwe leden FNV Recreatie

Alle leden zwembaden nu bij elkaar

Door Redactie 14 september 2022

FNV Sport & Bewegen kan nu alle leden bij een zwembad in één keer bereiken. Dat is fijn, want we moeten ook voor het komend cao-seizoen weer samen sterk staan. Deze zomer verwelkomen wij veel leden van FNV Recreatie. Deze leden, die werken in zwembaden, zijn gevraagd om zich over te laten schrijven naar FNV Sport & Bewegen.

Zwemleraar met kinderen

Val ik dan niet meer onder de cao recreatie?

Het valt ons op dat veel mensen, bijvoorbeeld in enquêtes, aangeven dat ze onder de cao recreatie vallen. Terwijl hun bedrijf de cao zwembaden voert. Hoe zit dat? Een stukje historie. Vroeger, voor 2016, was de cao Recreatie dé cao in de zwembaden. Werd je voor die tijd lid van de FNV, kwam je vrijwel automatisch terecht bij onze aangesloten bond FNV Horeca, waar FNV Recreatie onder valt. De werkgevers in de zwembaden wilden echter los van deze cao, ze vonden een eigen cao beter. Dat werd de cao Zwembaden. Die lijkt om die reden, nog steeds, heel veel op de cao Recreatie. Ook het pensioenfonds is nog steeds dat van de Stichting Pensioenfonds Recreatie. En ook het functiehandboek is nog steeds dat van de Recreatie.

Waarom wilden de werkgevers een eigen cao?

De reden dat ze een eigen cao wilden is omdat de verblijfsrecreatie, ook al is daar ook soms een zwembad, natuurlijk niet gelijk is aan een (gemeentelijk) zwembad. De ontwikkelingen in de zwembaden waren bovendien zo, dat bedrijven steeds meer commercieel baden gingen exploiteren. Gemeenten besteedden hun bad uit aan deze commerciële exploitanten (Optisport, Sportfondsen en Laco zijn de 3 grootsten). Ook ontstonden er commerciële zwemscholen. Een eigen cao spitst dan meer toe op de behoeftes van de (commerciële) zwembaden en zwemscholen. De WiZZ werd de werkgeversorganisatie die namens zwembaden en zwemscholen de cao mocht afsluiten met de FNV en het CNV.

Veel structurele loonsverhoging misgelopen

Als gevolg van deze eigen cao, zijn de medewerkers sinds 2016 maar liefst 4,55% structurele loonsverhoging misgelopen. Komend jaar is voor de cao Recreatie bovendien al 3% loonsverhoging afgesproken. Dus je snapt het voordeel voor de werkgever. We blijven ons met jou dus inzetten op meer loon, en op afspraken specifiek voor de zwembaden. In dat laatste hebben we succesjes geboekt, zoals de verplichte pauze na 3 uur in het bad, het verbod op min-uren bij lockdowns en extra aandacht voor veiligheid en aansprakelijkheid op de werkvloer. Meer leden zijn nodig om een beter salaris te bereiken.

Algemeen verbindend verklaard en WiZZ

Zwembaden die lid zijn van de WiZZ zijn verplicht de cao zwembaden te voeren. En als een cao algemeen verbindend is verklaard, zijn alle baden die voldoen aan de voorwaarden die gesteld worden (de werkingssfeer) ook verplicht die cao te voeren. Een cao ligt namelijk het minimum vast, en dat minimum is altijd beter dan het wettelijk minimum. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat een werkgever denkt: pensioen? Mij te duur! Ieder zwembad in Nederland valt momenteel onder de cao zwembaden, daar kun je vanuit gaan. De uitzonderingen zijn die baden die nog gemeentelijk zijn, of verzelfstandigd zijn en de cao vermo hanteren.

Contract en loonstrook

Check je contract en je loonstrook. Wat staat daarin? Heb je een wijzigingsbrief gehad dat je onder de cao zwembaden valt? Zijn er met jou afspraken gemaakt dat jij je rechten behoudt behorende bij je vorige cao? Sommige mensen ontvangen bijvoorbeeld een persoonlijke toeslag. Maar het salaris wat op je loonstrook staat, is dat van de cao zwembaden. Op onze site vind je de salaristabellen. De arbeidsvoorwaarden, zoals leeftijdsdagen, zijn die van de cao zwembaden. Uitzonderingen zijn dus mogelijk, maar dat moet dan of voor een heel bedrijf, of per persoon zijn afgesproken en zijn vastgelegd (met de ondernemingsraad, de vakbond of in je contract (wijzigingsbrief of addendum kan ook)).

Overschrijving geslaagd

De ‘recreatie’-leden zijn inmiddels succesvol overgeschreven en ingedeeld bij het juiste zwembad of moederbedrijf. Check dat even op Mijn FNV. Weet wel dat als jij korting op je lidmaatschap kreeg bij FNV Recreatie vanwege de hoogte van je salaris, je dit bij FNV Sport & Bewegen opnieuw moet indienen. Dit in verband met de wet op de privacy. Contributie - FNV en Bewijs voor lagere contributie - FNV.

Laat ons helpen

Kom je er niet uit? Wij helpen je graag. Zodat je weet wat je rechten en ook je plichten zijn. En zodat je met ons samen op kunt trekken om te komen tot verbeteringen in jouw arbeidsvoorwaarden. Want de WiZZ vindt die cao zwembaden wel prima zo, maar jij ook? Wij vinden dat het beter kan én moet. De FNV is er om op te komen voor jouw belangen. Samen. Zorg dus dat jij lid bent en blijft, en maak je collega ook lid. Alleen samen krijgen we die betere cao.