Zet recht wat scheef is

Blog Ingrid Koppelman

Door Redactie 29 april 2022

We zitten middenin de Week van de Vakbond. Nederland groeit scheef, vindt de FNV. Er is best wel geld in Nederland, het belandt alleen in de verkeerde zakken. De koek is groot genoeg, maar moet eerlijker verdeeld. Echt vakbondstaal. Maar het is ook gewoon echt waar.

Zwembaden

En is dat in de sport dan ook zo?

Ik, Ingrid Koppelman, wil daar even bij stil staan. Hoe wordt sport gefinancierd? Grotendeels via de gemeente, gemeenschapsgeld dus. Sportbonden worden betaald uit lidmaatschappen en ook met geld wat mensen vergokt hebben (Nederlandse Loterij). Een groot deel van de inkomsten van sport komt uit de vrije markt, door klanten betaald dus.

Scheef

Neem het zwemmen. Bij uitstek een beweegactiviteit waar geen enkele Nederlander onderuit kan. Want zwemveiligheid is een must. Maar geen verplichting. Nergens staat dat je een zwemdiploma móet halen. En dus is het ook niet gegarandeerd dat er geld naartoe moet gaan. Gemeentes steken wel veel geld in het zwemmen, vrijwel alle baden zijn en blijven gemeentelijk bezit. Gemeentes besteden de exploitatie uit of doen het in eigen beheer. Het uitbesteden aan commerciële partijen, gebeurt dus met gemeenschapsgeld. Vind ik al scheef, toch?

En sinds het aanbesteden van zwembaden zijn de salarissen van zwembadmedewerkers fors gedaald. Bezuinigingen over de ruggen van het personeel. Terwijl elke gemeente zegt dat dit niet mag. Het gebeurt. Ik vind dat scheef, het klopt voor geen meter.

Rijken profiteren

Hoe raakt de scheefgroei in Nederland het zwemmen nog meer? Onderzoek van het CPB heeft onlangs laten zien dat in Nederland de zwakste schouders het meeste belasting betalen. De sterke schouders stoppen hun geld in vastgoed of familiebedrijven en betalen zo erg weinig aan de fiscus.  Belastinggeld is nodig om sport lokaal gefinancierd te houden. Of om sport via een Sportwet landelijk gefinancierd te krijgen. Als Den Haag nu eens de sterkste schouders onder dat belastingstelsel zou zetten, dan kan er meer belastinggeld naar sport en dus naar de mensen die sport mogelijk maken. Gezondheid en bewegen is immers een publieke taak. Elke euro die je erin stopt, verdient de maatschappij 2,5x terug. De rijken zijn bovendien het meest sportief actief, zij profiteren daarvan door 7 jaar langer te leven. Zij sporten vooral op de vrije markt, zoals squash, golf, paardrijden, zeilen, fitness. Zij kunnen dat betalen. Maar het personeel dat voor hen werkt, heeft geen (fatsoenlijke) cao, en verdient vaak niet meer dan het minimumloon. Ik vind dat scheef, toch?

En dan moeten diegenen die een lager inkomen hebben, hun geld gaan uitgeven aan bijvoorbeeld zwemles. Weet je wat het kost om je AB én C diploma te halen? Al gauw 1000 euro. Dat kunnen de meesten niet betalen, en dus stoppen ze bij A. Of moeten ze aankloppen bij fondsen die hun kind de zwemles vergoeden. Ik vind dat scheef. Als mensen gewoon een normaal salaris zouden krijgen? Bij Post.nl bijvoorbeeld, maar daar ze weigeren de salarissen van hun medewerkers te verhogen terwijl ze 308 miljoen winst hebben gemaakt. Scheef toch? Zo betalen wij allemaal via ons belastinggeld mee aan toeslagen die nodig zijn op de lage inkomens, terwijl de salarissen laag blijven omwille van de aandeelhouders? Je gaat het pas zien, als je het door hebt, zei Cruijff.

Waarderen en investeren

Waarderen en investeren kan op veel manieren. Onze leden weten hoe. Want zij werken op de sportwerkvloer. Van hen komen de beste ideeën. De vakbond verzamelt en verspreidt hun ideeën en komt met oplossingen. Zoals het toewerken naar één cao die geldt voor iedereen die werkt in de sport. En de daarbij behorende financiering. Dat is hard nodig om recht te zetten wat zo overduidelijk scheef is.