De FNV maakt zich sterk voor één cao voor de sportsector

Door Redactie 22 april 2022

In de sport en in de zwembaden zijn er veel verschillende cao’s. Het kan voorkomen dat je voor dezelfde functie, totaal verschillende arbeidsvoorwaarden tegenkomt. Zoals loon en pensioen. Wij zien dat graag anders. Daarom maken we ons sterk voor één cao voor de gehele sportsector.

Zwembad

Het wordt concreter

Bestuurder Ingrid Koppelman is al langere tijd met verschillende mensen in gesprek over dit onderwerp. Het wordt steeds concreter. Vanuit de overheid zijn er gesprekken gevoerd om te komen tot meer eenheid in arbeidsvoorwaarden. Onlangs is FNV Sport & Bewegen kartrekker geworden om de verschillende cao’s naast elkaar te leggen.

Ingrid: “We zijn heel blij met deze zet vanuit de overheid. Zij zien ook dat het eerlijker en beter moet, vooral in de zwembaden. Het is een mooi resultaat van onze inzet tot nu toe. En nu gaan we door. Ook in onze gesprekken met de werkgevers. Werkgevers zijn het niet oneens met ons, maar het gaat natuurlijk ook om de vraag: “Wie gaat dat betalen?”. Maar eerst gaan we de wensen naast elkaar leggen en kijken waar de overeenkomsten en waar de verschillen zitten.”.

Flyer

De FNV heeft voor haar leden een flyer gemaakt die je kunt downloaden en uitprinten. Bijvoorbeeld om met je collega’s het gesprek hierover aan te gaan. Wat vind jij van de punten die de FNV graag terug zou zien in een cao voor iedereen gelijk?

Download de flyer

Routekaart

Ingrid: “Waar we precies uit gaan komen met deze route naar één cao, weten we natuurlijk nu nog niet precies. We zijn op weg en we hebben een routekaart gemaakt. Wat ik wel weet is dat wij vanuit de FNV er alles aan doen om het een vooruitgang te laten zijn voor iedereen die in een zwembad werkt. De standaard moet omhoog. Er zijn teveel mensen met een te laag inkomen en een te laag pensioen. Sta jij achter de uitgangspunten van de FNV? Ga dan mee met ons op die route en zorg dat je meepraat en meebeslist over de routekaart door lid te worden. Zo werkt de vakbond.”.