Verbeterd eindbod in de cao Zwembaden

Breng je stem uit

Door Redactie 15 februari 2022

De impasse in de zwembaden lijkt tot een oplossing te komen. De werkgeversorganisatie WiZZ heeft laten weten het loonbod alsnog aan te passen. Daarnaast is er een artikel over min-uren in de cao opgenomen. Hiermee komt de WiZZ de FNV-leden dus tegemoet. Ze doen dit als teken van respect richting de werknemers, die zich loyaal hebben opgesteld tijdens de coronaperiode.

Cao-nieuws

Loonsverhogig en eenmalige uitkering

Vanuit goed werkgeverschap heeft het bestuur van de WiZZ besloten om bovenop hun eindbod per 1 juli 2022 de lonen extra te verhogen met 0,3 procent. Ook de eenmalige uitkering van 200 euro blijft van kracht. Hierdoor stijgen de lonen alles bij elkaar genomen dit jaar over de 3 procent. Voor de FNV was vooral de structurele loonsverhoging belangrijk. Deze komt er per 1 juli en zal dus ook blijven doorwerken de komende jaren.

Daarom leggen de FNV-bestuurders van de sector dit verbeterde eindbod positief aan de leden voor. Maar het is pas een akkoord als de leden akkoord zijn. Lees daarom goed het verbeterde voorstel en laat ons via de stemknop weten of dit wat jou betreft tot een cao akkoord 2022-2023 mag leiden.

Het verbeterde eindbod

• 1 januari 2022 een structurele loonsverhoging van 2,4 procent.
  • 1 juli 2022 een structurele loonsverhoging van 0,3 procent.
  • Een eenmalige uitkering van 200 euro bruto naar rato dienstverband.

Het is niet toegestaan om niet-gewerkte uren als gevolg van een sluiting van een accommodatie op advies of op instructie van de overheid als min-uren aan te merken en te administreren. De niet-gewerkte uren komen voor rekening en risico van de werkgever, tenzij alternatieve werkzaamheden voorhanden zijn en de werknemer dus inzetbaar is ondanks de sluiting van de accommodatie (inwerkingtredingsmoment 1 januari 2022).

De WiZZ gaat akkoord met de verlenging van de SPAWW-overeenkomst over de verzekering van het derde WW-jaar. Door de verlaging van de premie met 0,2 procent, gaan de medewerkers er automatisch 0,2 procent in koopkracht op vooruit.

Cao-partijen gaan gedurende de looptijd van de cao met elkaar in gesprek over de ontwikkelingen in de sector. Onderwerpen die daarbij aan de orde komen zijn in ieder geval de situatie op de arbeidsmarkt en duurzame inzetbaarheid. De uitkomsten van deze gesprekken worden meegenomen bij een volgende cao. Aangezien de WiZZ de professionalisering van de branche van groot belang vindt, wordt voorgesteld om gebruik te maken een onafhankelijke procesbegeleider.

De WIZZ stemt in met de herontwikkeling en uitrol van het dilemmaspel in het tweede kwartaal van 2022.

Stemmen

Wij leggen het verbeterd eindbod dus met een positief advies aan jou voor, ook vanuit de FNV Brancheraad Zwembaden gegeven, omdat het maximaal haalbare eruit gehaald is met dank aan vakbondskracht. Mede door jouw actieve inzet zijn de werkgevers alsnog in beweging gekomen.

Jij bent nu aan zet om je stem uit te brengen over het eindbod. Jij hebt het laatste woord en bepaalt of het eindbod wordt omgezet in een cao-akkoord. Breng je stem uit voor maandag 21 februari om 12.00 uur via de button hieronder.

Stem hier