Paar procent erbij

Blog Ingrid Koppelman

Redactie
Door Redactie 9 december 2021

Sinds ik bij de vakbond werk blijf ik me verbazen over wat er allemaal speelt rondom ‘een cao afsluiten’. Net als veel werkenden in de sport hield ik me nooit zo bezig met ‘mijn cao’ of hoe die jaarlijks wordt afgesloten. Ik vond het erbij horen dat ik maar die ‘1-komma-nog-wat’ procent erbij kreeg, want tja, de sport hè, daar is het grote geld niet te verdienen.

Ingrid Koppelman

Geld

Maar nu ik inzicht heb achter de schermen van een cao-tafel, gaan me de ogen steeds verder open. Wat ik vooral zie is hoe slim werkgevers zijn om zich steeds groter en sterker te maken; en hoe er steeds minder mensen onder een cao vallen, of onder een andere cao worden ‘gemoffeld’. 

Dat klinkt heel moedwillig en ik ben geen wantrouwend persoon. Maar ik kan niet anders dan concluderen dat het allemaal komt door 1 ding: geld. En wat mij betreft gaat het daar niet om in de sport. 

Ik neem als voorbeeld het bericht dat Laco en Sportfondsen samen één nóg groter bedrijf willen worden. De grote drie - Optisport, Laco en Sportfondsen - werken al heel nauw samen in de zwembadbranche. Zij hebben een grote stem binnen de werkgeversorganisatie (WiZZ). Die is ontstaan in 2016 toen de werkgevers een eigen cao oprichtten, de cao Zwembaden. Onmiddellijk gingen de lonen omlaag: zo’n 3% zijn de zwembadmedewerkers sindsdien misgelopen ten opzichte van hun oude cao Recreatie. 

Goedkope cao

De grote concerns richtten BV’s op, waardoor het mogelijk is om onder de werkingssfeer van de goedkoopste cao, die van de Zwembaden, te vallen. Wist je dat deze cao maar 9 schalen kent? De hoogte functie is die van locatiemanager. Alle hogere functies vallen niet onder de cao, maar kennen eigen arbeidsvoorwaarden. De mensen die met ons onderhandelen over jouw cao, verdienen zelf boven cao. 

Een trend die ik terug zie in meer delen van de sport. De cao voor golf bijvoorbeeld kent maar 6 schalen. En in de fitness moeten alle medewerkers het doen met een arbeidsvoorwaarden reglement (AVR). Helemaal geen cao daar. 

Al die commerciële sportaanbieders zijn inmiddels ook verenigd, namelijk in het Platform Ondernemende Sportaanbieders. Samen sterk, roepen ze op hun website. Hé, een vakbondsleuze! 

Werkgeluk onder druk

Samen sterk dus. Omdat ze de kracht van het collectief kennen en waarderen. Dus moet dat collectief aan de andere zijde, de werknemers, zo klein mogelijk zijn? Die bezuinigingsdrang, of behoefte tot winstgevend zijn, gaat namelijk altijd ten koste van het personeel. Het Human Capital. De medewerkers werken met zoveel plezier in de zwembaden, maar dat werkgeluk gaat steeds meer gebukt onder de omstandigheden, de toenemende werkdruk. 

Samen optrekken

De verschillende cao’s in de sport  - en vooral in de zwembaden – maakt Samen Sterk moeilijker. De karige lonen en tekortschietende pensioenafspraken zorgen voor een grote leegloop aan gemotiveerd en goed opgeleid personeel. Zonde en kortzichtig. Dat wil de FNV veranderen.

Wij willen betere arbeidsvoorwaarden die gelden voor iedereen. Gelijk loon voor gelijk werk, in elk zwembad. Neem een voorbeeld aan de cao Vermo, daar geven de werkgevers wel een goede loonsverhoging aan hun personeel. Naar dat salarisniveau willen wij minimaal toe voor álle zwembaden.  

Teken de petitie voor een goede cao zwembaden

Wil jij ook die betere cao voor alle zwembaden? Teken dan onze petitie. Daarmee kloppen wij met jou op deuren: in Den Haag, en bij de WiZZ. Spreek uit dat jij wilt dat werkgevers en de overheid zich hard maken voor de professional in de zwembaden. 

Jullie zijn onmisbaar op de werkvloer. Dat mag wat kosten. Dat ben jij waard, lid of geen lid. Laten we ook ‘samen sterk’ staan en resultaten afdwingen. Word dus lid, sluit je aan. Kom op voor jezelf. Want je krijgt ze niet zo maar, die paar procenten erbij. Daar moet je wel wat voor doen. 

Teken hier voor een #1goedecaozwembaden.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.