Nieuw onderzoek onder lifeguards in zwembaden leidt tot actie

Door Redactie 06 mei 2019

Door een onderzoek onder zwembadmedewerkers weten wij nu hoe jij en je collega’s het werk ervaren. En welke zaken jou het werk moeilijk maken. Zoals drukte in het zwembad, lastig gedrag van bezoekers en schittering van de zon. Tijd voor actie. De Nationale Raad Zwemveiligheid gaat bekijken hoe ze de opleiding voor lifeguards kan verbeteren. FNV Publiek belang organiseerde op 6 mei een masterclass voor zwembadmedewerkers.

zwembadmedewerker helpt meisje zwemmen

Bekijk het persbericht hieronder dat vandaag is verstuurd.

Vanuit het kennisproject NL Zwemveilig heeft het Mulier Instituut onderzoek uitgevoerd onder lifeguards die toezichthouden in zwembaden. Het onderzoek geeft meer inzicht in hoe lifeguards hun taak beleven en welke belemmeringen daarbij worden ervaren.

Opleiding zwembadmedewerkers verbeteren

Drukte in het zwembad, lastig gedrag van bezoekers, schittering van de zon, hoge luchtvochtigheid en moeilijke hoeken in de bassins zijn factoren die het werk als lifeguard relatief vaker bemoeilijken. Ruim de helft gaf verder aan regelmatig badgasten uit het water te sturen, omdat ze onvoldoende zwemvaardig zijn. Voor de Nationale Raad Zwemveiligheid zijn de uitkomsten aanleiding om te kijken hoe de inhoud en het bereik van de beroepsopleiding voor lifeguards in zwembaden kan worden verbeterd. FNV Publiek Belang herkent de uitkomsten en organiseerde op 6 mei een masterclass voor zwembadmedewerkers. Deze organisaties willen, samen met Reddingsbrigade Nederland en WiZZ, de Vereniging Werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen, dat lifeguards zo optimaal mogelijk worden ondersteund bij hun zorg voor een veilig en plezierig bezoek van gasten aan het zwembad.

Verbeterpunten

Het onderzoek ‘Toezichthouden in zwembaden’ geeft aan dat de belangrijkste verbeterpunten liggen op het terrein van communicatie/overleg, pauzes, werkomstandigheden en scholing. Jarno Hilhorst, projectmanager van NL Zwemveilig: 'Met dit onderzoek, de eerdere publicatie over wet- en regelgeving en de animatie over toezichthouden in zwembaden willen we kennis bij de lifeguards zelf en leidinggevenden van zwembaden en -scholen vergroten. Dit draagt mogelijk ook bij aan de waardering voor de verantwoordelijke en soms uitdagende situaties waarmee lifeguards in zwembaden te maken krijgen.''

FNV wil zwemveiligheid vergroten

Op 6 mei organiseerde FNV Publiek Belang een Masterclass voor medewerkers van zwembaden en zwemscholen die direct contact hebben met bezoekers. Hanan Yagoubi, bestuurder bij FNV Publiek belang, over de masterclass: “De FNV wil de zwemveiligheid in Nederland vergroten en dat begint bij het ondersteunen van de medewerkers. Lifeguards houden vaak uren achter elkaar toezicht in een warm en luchtvochtig zwembad. Het is dan een uitdaging om scherp te blijven en de verantwoordelijkheid te dragen voor soms wel 900 mensen in het zwembad”. Tijdens de masterclass wordt onder meer ingegaan op het houden van toezicht, op aansprakelijkheid, op rechten en plichten, op het effect van werken in een zwembad op het lichaam, op werktijden en op veiligheidsvoorschriften.