Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Ledenraadpleging van FNV Spoor over de reductieplannen van NS omtrent Service Stations

Geef je mening

Redactie
Door Redactie 29 juli 2021

Op vrijdag 2 juli 2021 heeft NS schriftelijk gereageerd op het tegenvoorstel van de vakbonden omtrent herinrichting Service Stations. In deze reactie heeft NS aangegeven niet bereid te zijn om nog inhoudelijke wijzigingen aan te brengen in het concept ondernemersbesluiten dus niet verder te onderhandelen met FNV Spoor en de andere vakbonden over het inzetmodel Service Stations.

Ledenraadpleging van FNV Spoor over de reductieplannen van NS omtrent Service Stations

Dit heeft de directie van NS op donderdag 8 juli 2021 per mail bevestigd. Hierdoor hebben de vakbonden vastgesteld dat we zijn uitonderhandeld. Tussen 16 en 22 juli hebben FNV Spoor en VVMC een zestal ledenbijeenkomsten georganiseerd om het eindbod Herinrichting Service en Stations met jullie te bespreken. 

Gevolgen eindbod

Inmiddels heeft NS aangekondigd dat er geen sprake van gedwongen ontslagen zal zijn. Echter heeft er een inmiddels vooruitlopend op een nog te nemen ondernemersbesluit al behoorlijke reductie plaatsgevonden. Dit heeft gevolgen voor de servicemedewerkers, maar ook voor andere functiegroepen binnen NS.

Voor de servicemedewerkers:

  1. NS is van mening dat servicemedewerkers op heel veel plekken volledig of voor groot gedeelte overbodig zijn. FNV Spoor deelt die mening van NS niet. Wij vinden de functie van de servicemedewerkers cruciaal. 
  2. NS moet vanwege de UWV richtlijn afspiegelen binnen de groep wat overgebleven is. Dit houdt in dat iedereen verplicht kan worden om 3 uur per dag te reizen naar een andere standplaats. Volgens de huidige cao krijg je de extra reistijd dan 3 jaar gecompenseerd en daarna is dat over en reis je weer in eigen tijd. 
  3. Het kan zijn dat op een station waar er nu voldoende medewerkers zijn, er toch medewerkers, vanwege de UWV richtlijnen, toch overgeplaatst moeten worden, en dat er vanuit een ander station medewerkers doorschuiven naar jouw station. De exacte impact van deze stoelendans is nu nog niet in te schatten. Maar niemand is nu nog zeker. 
  4. NS wil de buitendienststellingen verplicht stellen. Als servicemedewerker ben je straks een flexpool die door het hele land gestuurd kan worden als het aan NS ligt. Jullie weten wel, de flexibiliteit die NS wilde realiseren via een “PACT”.

Voor de andere functiegroepen binnen NS:

  1. Aanzienlijke toename van werkdruk. NS geeft aan naast de servicemedewerkers op de stations, ook andere kanalen beschikbaar te hebben om de reizigers de nodige service te bieden: 
    - De hoofdconducteur; 
    - NS Klantenservice;
    - Digitale ondersteuning via app, website;
    - Self Service-middelen op de stations;
    - Hulp op Afstand.
  2. De in het bovenstaande rijtje genoemde functies zullen in uniform door de reiziger als NS’ers worden gezien aan wie vragen gesteld kunnen worden. En een reiziger ziet dat onderscheid niet en zal ook de voorbij lopende machinist om ondersteuning vragen. Dit gaat ten koste van de pauze of punctualiteit van het vertrek. 
  3. Door verkleinen van de mogelijkheden bij Service Stations neemt de diversiteit binnen de functies af. Dat betekent dat doorstromen naar de functie van servicemedewerkers bijna onmogelijk wordt voor de andere functiegroepen. 
  4. Sociale veiligheid voor collega’s en reizigers neemt af omdat de servicemedewerkers niet meer aanwezig zijn. Dit kan leiden tot meer last voor de reizigers en collega’s. 

Ben je voor of tegen het eindbod?

Nu is het aan jou om voor of tegen het eindbod van NS te stemmen en te laten weten of je een ultimatum van FNV Spoor steunt. Aangezien de krimpplannen van NS alle werknemers van NS kunnen raken, raadplegen wij al onze leden bij NS. De stemming loopt tot en met 31 augustus 2021. Klik hier voor het tegenvoorstel van de vakbonden en het eindbod van NS.

Geef je mening