Nieuwsbrief CAO onderhandelingen Railinfra 2021-7

Uitslag stemming onderhandelingsresultaat (OHR)

portret Veronika Teunissen
Door Veronika Teunissen 04 mei 2021

Tot en met 30 april 2021 hebben onze leden kunnen stemmen over het OHR. Ook de leden van het CNV en de vakvereniging HZC hebben gestemd.

Uitslag stemming

De FNV leden hebben in grote meerderheid ingestemd met het OHR voor de cao.

• 75 % van onze leden heeft ingestemd met het OHR
  • 15 % van onze leden heeft tegen het OHR gestemd
  • 10 % van de stemmen was ongeldig.

Ook de leden van CNV en HZC hebben met ruime meerderheid ingestemd met het OHR.

Na bijna 1,5 jaar hebben we weer een geldende cao

Jullie moesten veel geduld hebben, maar uiteindelijk hebben we weer een geldende cao. De tekst voor de geactualiseerde cao is al zo goed als gereed. Op 19 mei aanstaande komen de leden van de tekstcommissie nog een keer bij elkaar om de puntjes op de ‘i’ te zetten. De sociale partners zullen daarna de cao zo snel mogelijk ondertekenen. Vervolgens dienen werkgevers direct na ondertekening de aanvraag voor de algemeenverbindendverklaring van de cao in bij het ministerie. Zoals in het OHR afgesproken zullen sociale partners als eerste een werkgroep instellen, die de mogelijkheden van een ‘zwaar werk-regeling’ zal onderzoeken.

Onvrede over het ontbreken van een regeling vervroegd uittreden

Vele leden hebben zich bij mij en bij onze kaderleden gemeld. Zij lieten ons weten buitengewoon teleurgesteld te zijndat er geen regeling voor ‘vervroegd uittreden’ tot stand gekomen is en voor velen van het was dat de reden om tegen het OHR te stemmen.

Afscheid van Sjaak Kiggen

Sjaak Kiggen is al vele jaren een zeer actief kaderlid voor de FNV Spoor. Jarenlang heeft hij deel uitgemaakt van de onderhandelingsdelegatie en heeft hij in vele werkgroepen en kadergroepen zijn bijdrage geleverd. Nu is het moment gekomen dat Sjaak gebruik zal maken van zijn pensioen. We zijn Sjaak ontzettend dankbaar voor zijn inzet en we zullen zijn kennis en inzet missen.

“Sjaak, hartelijk dank voor alles en we duimen ervoor, dat je vele, vele jaren in goede gezondheid van jouw pensioen mag genieten.”

De FNV Spoor onderhandelingsdelegatie,

Lodie de Bruin (Strukton Rail)
Sjaak Kiggen (BAM Infra/gepensioneerd)
Marcel Peters (VolkerRail)