Stop agressie tegen OV-personeel

#wijstaanstil

Redactie
Door Redactie 19 april 2024

Zaterdagavond 20 april om 22.30 uur staat het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is dan precies een week geleden dat een hoofdconductrice van NS is mishandeld door een groep jongeren. Met deze actie geven de OV-bedrijven een stevig signaal af: “Stop met agressie”. De FNV is solidair met het OV-personeel en steunt deze actie.

Hand met stop erop

Er is meer nodig

Het is goed dat OV-bedrijven deze actie houden, maar er is meer nodig. Er moet nu werkelijk doorgepakt worden, er moet echt iets veranderen. Want iedereen spreekt van een incident, maar dat is het niet. Voor medewerkers in het OV en hun naasten is agressie en geweld tijdens werk gewoon de dagelijkse praktijk. Dit zijn geen incidenten, het is een patroon.

Brandbrief

De politiek is nu aan zet. Wij hebben samen met de andere bonden een brandbrief gestuurd aan de Tweede Kamer met de vraag of ze nu eindelijk in actie willen komen. De bevoegdheden van de boa’s in het OV moeten worden verruimd, zodat zij hun collega’s en de reizigers kunnen beschermen. Zo moeten ze bijvoorbeeld in de systemen worden toegelaten om snel de identiteit van een persoon te kunnen vaststellen. Als nu iemand geen ID bij zich heeft, moeten de boa’s wachten op de politie. Juist dan escaleert het regelmatig en bovendien kost dat ook politiecapaciteit. Dat moet gewoon beter worden geregeld.

Meer personeel

Ook de vervoerders hebben een rol. Er moet gewoonweg meer personeel ingezet worden, zodat het voor werknemers en de reizigers veiliger wordt in het OV.

Reizigers

Maar het begint natuurlijk bij de reizigers. Ga niet de discussie met het OV-personeel aan als je een keer wordt terechtgewezen. Dat is namelijk de eerste oorzaak van de normvervaging. Agressief gedrag en geweld tegen OV-personeel is natuurlijk helemaal uit den boze.

Ben je getuige van agressie of geweld tegen het OV-personeel?

  • Wees geen held.
  • Roep hulp, als de situatie dat toelaat. Bel 112 als je nog niet hoort dat er hulp onderweg is.
  • Indien mogelijk (dat wil zeggen: je bent zelf fysiek in staat of er zijn voldoende mede-omstanders), probeer een agressieveling te kalmeren of af te leiden.
  • Als het kan, film of maak foto’s van de situatie. Deel dat niet op sociale media.
  • Geef de betreffende OV-werknemer achteraf een groet, compliment of andere blijk van waardering. Diegene voelt zich namelijk vaak op zo’n moment naast bedreigd, ook erg eenzaam.
  • Meld je achteraf bij de vervoerder of politie en vertel wat je hebt waargenomen of op beeld hebt weten te zetten.

 

Namens alle sectoren van de FNV,

 

Tuur Elzinga
Voorzitter FNV

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.