Onderhandelingen cao NS gaan weer beginnen

Lees de inbreng van FNV Spoor

Door Redactie 05 augustus 2020

Begin dit jaar zijn we begonnen met de onderhandelingen voor een nieuwe cao NS. Door de coronacrisis werden de onderhandelingen uitgesteld. We hebben een enquête gehouden en in overleg met jou en de andere FNV Spoor leden hebben we besloten weer te starten met de onderhandelingen.

Onderhandelingen cao NS gaan weer beginnen

Gevolgen coronacrisis

NS en zijn medewerkers hebben ervoor gezorgd dat in een extreem moeilijke tijd de treinen bleven rijden, maar de coronacrisis heeft ook bij NS grote gevolgen. NS heeft het volgende laten weten:

• 2300 banen schrappen.
  • Komende 2 jaar de nullijn houden wat betreft de cao.
  • Pensioenen van de werknemers worden niet aangevuld.

Inbreng FNV Spoor

Ruim 88% van de leden heeft aangeven dat FNV Spoor mag praten over de cao, pensioenen en de toekomst van NS. We gaan dus met NS in gesprek over bovenstaande punten. FNV bestuurder Henri Janssen heeft tijdens de aftrap van de onderhandelingen op 5 augustus de standpunten van FNV Spoor ingebracht. Henri Janssen: ‘Wij dagen de NS directie uit om vanuit een positieve, optimistische houding met ons de onderhandelingen aan te gaan. Samen moeten we tot mooie afspraken komen, waarmee de medewerkers zich (weer) gewaardeerd voelen.’ Henri sluit af: ‘En moeten we daarvoor met zijn allen ook naar Den Haag gaan, dan gaan we naar Den Haag.’

Lees de inbreng van FNV Spoor