Coronadip heeft niets met bezuinigingsplannen NS te maken

7 augustus onderhandelen we verder

Door Redactie 6 augustus 2020

De onderhandelingen voor een nieuwe cao NS zijn weer begonnen. FNV Spoor heeft zijn standpunten tijdens de herstart van de onderhandelingen ingebracht. Maar wat zijn de plannen van de NS?

Coronadip heeft niets met bezuinigingsplannen NS te maken

Verdwijnen van arbeidsplaatsen

Het aantal arbeidsplaatsen staat nu op 16.226 voltijdbanen. NS wil dat verlagen met 1.700 tot 2.300 voltijdbanen. De directe arbeidsplaatsen wil NS verlagen met 1.090 tot 1.400. Daarvan vallen 400 tot 500 onder de hoofdconducteurs en 400 tot 500 bij Service Stations. Daar bovenop nog honderden monteurs bij Onderhoud & Service, bij Besturing Operatie en bij Verstrekken Reisinformatie. Bij de indirecte afdelingen wil NS het aantal arbeidsplaatsen met 950 tot 1.050 verminderen.

Wendbaar en flexibel

Deze stevige sanering wil NS opvangen met natuurlijk verloop. De blijvers waarvan de arbeidsplaatsen verdwijnen, moeten dan wel wendbaar en flexibel zijn om de vrijgekomen functies in te vullen, als het aan NS ligt. NS wil bij een standplaatswijziging de eerste 3 jaar de extra reistijd doorbetalen. Maar de eerste 30 minuten enkele reis wordt dan niet betaald. Na 3 jaar wordt men niet meer gecompenseerd. Mensen die hun functie verliezen, krijgen 3 functies aangeboden waaruit ze kunnen kiezen. NS wil inzetten op scholing en ontwikkeling om mensen voor de nieuwe functies geschikt te maken. De ontslagvergoeding uit het Sociaal Plan van 3 keer de transitievergoeding (niveau 2015) wil NS handhaven. Wel stelt NS voor dat de directie bepaalt voor welke situaties deze ontslagvergoeding wel of niet wordt toegepast.

Ander arbeidsvoorwaardenpakket

NS stelt voor dat partijen gezamenlijk gaan zoeken naar mogelijkheden van een ander arbeidsvoorwaardenpakket voor nieuwe medewerkers. Op vragen van Henri Janssen reageerde NS zeer warrig. Uiteindelijk gaven ze aan dat ze de cao toekomstproof wilde maken. Maar daar heb je uiteraard zo’n onderzoek niet voor nodig. We kunnen dus slechts gissen naar de reden van deze wens van NS.

Loonschaal behouden

Eerlijk is eerlijk, NS stelt in hun pactvoorstel voor dat een medewerker zijn oude taakgroep blijft behouden als zij/hij een functie in een lagere taakgroep krijgt. Dat is een verbetering met het huidige Sociaal Plan. Nu wordt de medewerker in deze situatie geacht actief mee te werken aan het vinden en aanvaarden van een passende, nieuwe functie.

Loon en pensioenopbouw

NS wil de cao met 2 jaar verlengen, waarbij de salarisschalen 2 jaar niet stijgen. Daarnaast wil NS de pensioenpremie op 24% houden. Dat betekent dat de opbouw van de deelnemers stevig verlaagd moet worden. Hoeveel de pensioenopbouw dan verlaagd wordt, is nog niet bekend. Maar dat het een stevige verslechtering van je pensioenopbouw wordt is wel duidelijk.

Geen regeling voor zware beroepen

Vorig jaar is er gestaakt voor een goed pensioen en een vertrekregeling voor zware beroepen. NS lijkt die staking alweer te zijn vergeten. Ze geven nu aan geen regeling voor zware beroepen met bonden af te willen spreken. Niet voor de mensen die nu dicht op de AOW leeftijd zitten en niet voor de collega’s die jonger zijn. Uiteraard houden wij deze eis op tafel. Wij zijn de staking op 28 mei 2019 zeker nog niet vergeten.

Veel kritiek

Samen met de andere vakbonden en de Centrale Ondernemingsraad hebben we veel kritiek op de plannen van NS gegeven. Op de vraag van NS of wij dachten er uit te kunnen komen, antwoordde Henri Janssen dat de plannen van NS te ver onder ons mandaat liggen en als die plannen zo blijven, wij er niet uit gaan komen. Ook de andere bonden en COR sloten daarbij aan. NS heeft ons gevraagd om 7 augustus toch nog bij elkaar te komen. Ze gaan vandaag aan de hand van onze kritiek nogmaals puzzelen en willen een nieuw voorstel aan ons presenteren. Het is afwachten of dat nieuwe voorstel voldoende is om er uit te komen.