Inhuur van externe service stations

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 19 februari 2019

Beste FNV Spoor-leden, naar aanleiding van meerdere signalen dat er in het land steeds meer externen worden ingehuurd om bepaalde servicewerkzaamheden uit te voeren, heeft onze kadergroep Service Stations besloten om NS een voorstel te doen over het werven en inzetten van nieuw personeel.

Dit omdat het inzetten van externen niet of nauwelijks helpt bij het wegnemen van de bestaande werkdruk, omdat niet alle werkzaamheden door deingehuurde mensen wordt uitgevoerd.

Voorstel
FNV Spoor heeft NS via een formele brief het voorstel aan de directeur S&O gedaan om meer vaste werknemers te werven, die in dienst komen van NS. Deze werknemers kunnen dan volledig worden opgeleid en zodoende de extern ingehuurde mensen vervangen. Zo wordt geborgd dat werkzaamheden in de tussentijd worden uitgevoerd en de werkdruk niet nog verder oploopt. Bovendien vragen wij NS om ook in kaart te brengen waar uitstroom gaat ontstaan om op die manier voor de toekomst te gaan werven, waar door er geen gaten zullen ontstaan in de bemensing en dus in de roosters.

Jouw verhaal
Wij hebben NS gevraagd om te reageren op dit voorstel binnen 10 werkdagen. Wij zijn natuurlijk ook benieuwd naar jouw ervaringen met inhuur. Als je die nog niet hebt gedeeld met een FNV-kaderlid bij jou op de vloer, kan je ook altijd mailen naar christa.burger@fnv.nl

Met vriendelijke groet,

Namens de FNV Spoor kadergroep Service Stations,