De FNV heeft een brandbrief gestuurd naar de directie van de Schiphol Group. De vakbond maakt zich grote zorgen over de aanhoudende druk op arbeidsvoorwaarden, veiligheid en de bestaanszekerheid van duizenden werknemers. Volgens FNV dreigt Schiphol opnieuw te vervallen in een ‘race naar beneden’, waarbij alles goedkoper moet – en werknemers daarvoor de prijs betalen. De vakbond doet een aantal aanbevelingen aan Schiphol om het tij te keren.
‘Na de chaos van 2022 hadden we afgesproken dat het beter zou worden,’ zegt Jaap de Bie, campagneleider FNV Schiphol. ‘Maar na een korte periode van investeren in mensen, zien we dat Schiphol juist weer goedkoper wil. De beveiligingskosten dalen, terwijl het aantal passagiers stijgt. Dat is vragen om problemen.’
De FNV stelt dat aanbestedingen in de beveiliging, schoonmaak en grondafhandeling nog steeds teveel draait om de laagste prijs. Bedrijven worden afgerekend op kosten in plaats van op kwaliteit, goede arbeidsomstandigheden en veiligheid. Dat leidt volgens de bond tot flexibele en onzekere contracten, hoge werkdruk, zware roosters en dat zal op lange termijn leiden tot veiligheidsrisico’s.
In de brandbrief verwijst FNV naar recente voorbeelden, zoals Skytanking op Eindhoven Airport en de overstap van Air France en Delta naar goedkopere afhandelaren. ‘Steeds opnieuw zien we dat kwaliteit het verliest van kostenbesparing,’ aldus De Bie. ‘Werknemers raken uitgeput, vaste banen verdwijnen en de veiligheid kan in gevaar komen. Dat moet stoppen.’
Ook in de aanbesteding bij de beveiliging word duidelijk dat Schiphol aanstuurt op korte diensten voor beveiligers, omdat het goedkoper is. Jesper Drenth, beveiliger op Schiphol: ‘De bezetting staat zo strak dat ik eigenlijk alleen maar bezig ben met aflossen van mijn teamleden zodat het werk door kan gaan. Ik kom niet toe aan mijn eigen werkzaamheden zoals het coachen en verbeteren van de kwaliteit.’
De vakbond roept Schiphol Group en de overheid op om harde sociale en veiligheidsnormen te stellen bij alle aanbestedingen. Dat betekent: een leefbaar loon, vaste contracten, gezonde roosters en een veilige werkplek voor iedereen op de luchthaven. Ook pleit de FNV voor beperking van het aantal afhandelaars, wat zal leiden tot verbeteringen voor de medewerkers. Nu is er veel aanbod, waardoor Schiphol de goedkoopste kan kiezen. De vakbond wil dat er een paar goede afhandelaars overblijven waardoor er geen concurrentie op werkdruk meer plaatsvindt. ‘De beste afhandelaars lossen met 4 werknemers’, legt De Bie uit. ‘Prijsvechters doen hetzelfde werk met 2 werknemers en een leidinggevende. Daardoor kunnen ze hetzelfde werk goedkoper aanbieden. Dat is echt onacceptabel.’
‘Schiphol staat voor een kantelpunt,’ zegt De Bie. ‘De directie kan blijven drukken op de kosten – of kiezen voor kwaliteit, zekerheid en een luchthaven waar mensen met trots werken. De FNV verwacht dat Schiphol nu de juiste keuze maakt.’