FNV stuurt brandbrief naar directie Schiphol Group: ‘Stop de race naar beneden’

Prijs belangrijker dan kwaliteit

portret Niels Kater
Door Niels Kater 18 november 2025

De FNV heeft een brandbrief gestuurd naar de directie van de Schiphol Group. De vakbond maakt zich grote zorgen over de aanhoudende druk op arbeidsvoorwaarden, veiligheid en de bestaanszekerheid van duizenden werknemers. Volgens FNV dreigt Schiphol opnieuw te vervallen in een ‘race naar beneden’, waarbij alles goedkoper moet – en werknemers daarvoor de prijs betalen. De vakbond doet een aantal aanbevelingen aan Schiphol om het tij te keren.

‘Na de chaos van 2022 hadden we afgesproken dat het beter zou worden,’ zegt Jaap de Bie, campagneleider FNV Schiphol. ‘Maar na een korte periode van investeren in mensen, zien we dat Schiphol juist weer goedkoper wil. De beveiligingskosten dalen, terwijl het aantal passagiers stijgt. Dat is vragen om problemen.’

Prijs belangrijker dan kwaliteit

De FNV stelt dat aanbestedingen in de beveiliging, schoonmaak en grondafhandeling nog steeds teveel draait om de laagste prijs. Bedrijven worden afgerekend op kosten in plaats van op kwaliteit, goede arbeidsomstandigheden en veiligheid. Dat leidt volgens de bond tot flexibele en onzekere contracten, hoge werkdruk, zware roosters en dat zal op lange termijn leiden tot veiligheidsrisico’s.

Kostenbesparing

In de brandbrief verwijst FNV naar recente voorbeelden, zoals Skytanking op Eindhoven Airport en de overstap van Air France en Delta naar goedkopere afhandelaren. ‘Steeds opnieuw zien we dat kwaliteit het verliest van kostenbesparing,’ aldus De Bie. ‘Werknemers raken uitgeput, vaste banen verdwijnen en de veiligheid kan in gevaar komen. Dat moet stoppen.’

Aanbesteding beveiliging

Ook in de aanbesteding bij de beveiliging word duidelijk dat Schiphol aanstuurt op korte diensten voor beveiligers, omdat het goedkoper is. Jesper Drenth, beveiliger op Schiphol: ‘De bezetting staat zo strak dat ik eigenlijk alleen maar bezig ben met aflossen van mijn teamleden zodat het werk door kan gaan. Ik kom niet toe aan mijn eigen werkzaamheden zoals het coachen en verbeteren van de kwaliteit.’

Oproep aan Schiphol-directie

De vakbond roept Schiphol Group en de overheid op om harde sociale en veiligheidsnormen te stellen bij alle aanbestedingen. Dat betekent: een leefbaar loon, vaste contracten, gezonde roosters en een veilige werkplek voor iedereen op de luchthaven. Ook pleit de FNV voor beperking van het aantal afhandelaars, wat zal leiden tot verbeteringen voor de medewerkers. Nu is er veel aanbod, waardoor Schiphol de goedkoopste kan kiezen. De vakbond wil dat er een paar goede afhandelaars overblijven waardoor er geen concurrentie op werkdruk meer plaatsvindt. ‘De beste afhandelaars lossen met 4 werknemers’, legt De Bie uit. ‘Prijsvechters doen hetzelfde werk met 2 werknemers en een leidinggevende. Daardoor kunnen ze hetzelfde werk goedkoper aanbieden. Dat is echt onacceptabel.’

Kantelpunt

‘Schiphol staat voor een kantelpunt,’ zegt De Bie. ‘De directie kan blijven drukken op de kosten – of kiezen voor kwaliteit, zekerheid en een luchthaven waar mensen met trots werken. De FNV verwacht dat Schiphol nu de juiste keuze maakt.’

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.