De FNV roept het al jaren, en nu staat het dan ook eindelijk zwart op wit in een onafhankelijk onderzoek: Medewerkers uit de beveiliging, passagiers- en bagageafhandeling en (bus)vervoer op Schiphol werken vaak onder slechte omstandigheden en ervaren een te hoge werkdruk. ‘Deze problemen moeten bij de wortel worden aangepakt’, zegt Jaap de Bie, campagneleider bij de FNV.
De FNV heeft in samenwerking met Schiphol, twaalf werkgevers en CNV een onderzoek laten doen naar de ervaringen van 1.600 medewerkers op de luchthaven. Het onderzoek is uitgevoerd door TNO.
Van de ondervraagden zegt 36% ongewenst gedrag te ervaren door passagiers, collega's of leidinggevenden. Ruim 60% vindt dat het management snelheid belangrijker vindt dan veiligheid en bijna de helft van de deelnemers geeft aan dat werknemers de schuld krijgen als er fouten worden gemaakt. Als er een melding over veiligheidsproblemen wordt gedaan, krijgt minder dan een kwart van de mensen daar een terugkoppeling van.
‘De resultaten zijn schokkend’, aldus De Bie. ‘En ook weer niet. Want we zien dit al jaren. Al sinds 2015 waarschuwt FNV voor de effecten van de race naar beneden op Schiphol en deze worden bevestigd door de conclusies uit het onderzoek.
Voor de FNV is de maat vol en moet er nu echt wat gebeuren. De Bie: ‘Er zijn de afgelopen jaren zeker al dingen gedaan door Schiphol, maar dit onderzoek maakt heel erg duidelijk dat er verandering moet komen.’
Om te beginnen pleit de FNV voor goede afspraken over een minimumbezetting op de werkvloer, afspraken over het aanpakken van passagiers die zich misdragen en het beperken van het grote personeelsverloop. Dat moet onder andere door betere arbeidsvoorwaarden, meer vaste contracten en gezonde roosters. Alleen dan willen mensen blijven werken op de luchthaven. Ook wil de vakbond een vervolgonderzoek naar de veiligheidscultuur.
De Bie: ‘De resultaten van het onderzoek bevestigen wat wij horen van beveiligers. Zij staan bijna dagelijks met te weinig mensen voor grote groepen passagiers. Sommige passagiers hebben stress omdat hun vliegtuig bijna vertrekt en hebben dan een korter lontje. Dat zorgt voor onveilige situaties voor deze werknemers.’
Voor Tony Roomeijer, platformmedewerker op Schiphol, zijn de conclusies ook niet verrassend. ‘We werken hard, maar onze lonen blijven enorm achter. Daardoor haken collega’s af, en dat zorgt er dan weer voor dat wij nog harder moeten werken. Op deze manier is het niet leuk meer.’
Op Schiphol zijn 500 bedrijven gevestigd die werk bieden aan circa 65.000 medewerkers. Aan het onderzoek deden 1.600 medewerkers van twaalf verschillende bedrijven mee.