Kamer ziet belang werknemer Schiphol met inperken aantal bagageafhandelingsbedrijven

Portret Lisanne de Hoop
Door Lisanne de Hoop 10 juli 2023

Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft vandaag een brief naar de Tweede Kamer gestuurd waarin hij pleit voor een reductie van het aantal partijen dat de bagageafhandeling op Schiphol doet. Terecht, volgens vakbond FNV, want de race naar de bodem over de ruggen van bagageafhandelaars moet stoppen. FNV-leden strijden hier al jaren voor en daar is nu eindelijk gehoor aan gegeven.

Minder afhandelaars betekent ook dat sommige bagageafhandelaars voor een andere werkgever moeten gaan werken. Bagageafhandelaar en FNV-lid Ton Kukler: ‘Ik ben al vijf keer overgegaan, nog een keer over moet ook wel lukken. Zolang het maar zorgt voor een beter salaris, minder werkdruk en een gezondere werkplek.’

Er is méér nodig

De minister schrijft ook dat er meer nodig is om de situatie te verbeteren. De FNV is het daarmee eens. Jaap de Bie, campagneleider FNV Schiphol: ’Er moeten afdwingbare sociale standaarden worden afgesproken en heldere afspraken om de werkdruk te beperken. Morgen gaan we dat gesprek aan met Schiphol Group.’

Overgang nieuwe werkgever