Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft vandaag een brief naar de Tweede Kamer gestuurd waarin hij pleit voor een reductie van het aantal partijen dat de bagageafhandeling op Schiphol doet. Terecht, volgens vakbond FNV, want de race naar de bodem over de ruggen van bagageafhandelaars moet stoppen. FNV-leden strijden hier al jaren voor en daar is nu eindelijk gehoor aan gegeven.
Minder afhandelaars betekent ook dat sommige bagageafhandelaars voor een andere werkgever moeten gaan werken. Bagageafhandelaar en FNV-lid Ton Kukler: ‘Ik ben al vijf keer overgegaan, nog een keer over moet ook wel lukken. Zolang het maar zorgt voor een beter salaris, minder werkdruk en een gezondere werkplek.’
De minister schrijft ook dat er meer nodig is om de situatie te verbeteren. De FNV is het daarmee eens. Jaap de Bie, campagneleider FNV Schiphol: ’Er moeten afdwingbare sociale standaarden worden afgesproken en heldere afspraken om de werkdruk te beperken. Morgen gaan we dat gesprek aan met Schiphol Group.’
Een overgang naar een andere werkgever kan lastig zijn. Daarom vindt de FNV dat de plannen hierover concreter moeten worden vastgelegd. Stijn Jansen, bestuurder FNV Schiphol: ‘Het bedrijf dat de aanbesteding wint, moet het personeel van andere bedrijven overnemen. Mét behoud van de arbeidsvoorwaarden. Er moeten duidelijke aanvullende afspraken gemaakt worden over de overgang van onderneming.’
Ondanks dat er enige onduidelijkheden zijn en de FNV verbetermogelijkheden ziet in de werkwijze, is de vakbond toch enthousiast. Jansen: ‘Dit is een goede eerste stap om de kwaliteit van werk boven de prijs van personeel te stellen. Maar dit is niet vanzelf gegaan. Meer succes krijgen we als meer mensen zich aanmelden bij FNV en we hiervoor gaan staan. En tot het aantal bedrijven beperkt is blijven wij vechten om de sector cao voor bagageafhandeling te verbeteren.’