Schipholmedewerkers houden drive-in actiebijeenkomst om veiligheid werk

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 08 juni 2020

Medewerkers van Schiphol houden dinsdagavond 9 juni op Schiphol een drive-in actiebijeenkomst om de directie te bewegen meer te doen voor hun veiligheid. Volgens FNV Schiphol waren de zorgen over veiligheid vóór de coronacrisis al groot en zijn die zorgen alleen maar groter geworden.

Joost van Doesburg, campagneleider FNV Schiphol: ‘De directie reageert keer op keer met mooie woorden, maar in de praktijk gebeurt er nauwelijks iets. Daar zijn de medewerkers zo langzamerhand echt klaar mee. Daarom voeren ze morgenavond, in hun vrije tijd, actie.’

Eisen

FNV hoopt dat de Schipholdirectie door de actie nu wel in gaat op de eisen die de bond eerder stuurde. Daarin eist de bond naast betere bescherming tegen het coronavirus ook meer zekerheid over baanbehoud. ‘Ook dat speelde al voor de crisis en veel banen zijn alleen maar onzekerder geworden. Beveiligers, grondpersoneel, schoonmakers en al die andere mensen die op Schiphol werken, werden al snel als vitaal en onmisbaar bestempeld. Wij eisen van Schiphol dat ze dan ook zo behandeld worden.’

Vervolgstappen

Morgen maakt FNV bekend wat de vervolgstappen zijn om de eisen kracht bij te zetten. Tijdens de bijeenkomst spreken FNV-leden die werken op Schiphol over hun ervaringen en zijn er toespraken van Van Doesburg, FNV-vicevoorzitter Kitty Jong en SP-Tweede Kamerlid Cem La├žin.