Hof: Schiphol mocht schoonmaker toegangspas niet afpakken

'Historische overwinning, voor álle ingeleende mensen'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 15 april 2020

Schiphol heeft schoonmaker Yahya Cakmak onterecht zijn toegangspas afgepakt. Dat oordeelde het Gerechtshof in Amsterdam dinsdag. De man mocht niet meer werken op het vliegveld, omdat hij tijdens zijn nachtdienst een flesje drinken had gepakt uit een businesslounge. De FNV denkt dat ze hem wegstuurden uit wraak voor zijn vakbondswerk.

Schiphol mocht schoonmaker niet weigeren om drinken flesje cola

Het Hof noemde het innemen van de pas onrechtmatig, nadat de FNV namens de schoonmaker hoger beroep had aangetekend tegen een uitspraak van de rechtbank in Haarlem.

Hof geeft duidelijk signaal af

'Een historische overwinning', zegt FNV-bestuurder Herrie Hoogenboom. 'Deze uitspraak is ongelooflijk belangrijk: niet alleen voor de schoonmakers, maar voor de positie van álle ingeleende krachten op Schiphol. Voor ons geeft het Hof een duidelijk signaal af: “Jij hebt rechten en als je daarvoor opkomt, hoef je niet bang te zijn dat het je de kop kost. Zo groot is de macht van Schiphol niet”.’

Flesje drinken gepakt uit lounge

De schoonmaker mocht niet meer op de luchthaven werken, omdat hij tijdens zijn nachtdienst een flesje drinken had gepakt uit een businesslounge. Dat was tegen de regels, zei Schiphol. Ze kwamen erachter na het zien van videobeelden.

FNV: wraak voor zijn vakbondswerk

Volgens Hoogenboom was het afpakken van de toegangspas een wraakactie van Schiphol voor het vakbondswerk van de schoonmaker. ‘Yahya Cakmak was het gezicht van onze grote actie in november 2018. Hij heeft toen iets gezegd waar Schiphol niet blij mee was. Daar hebben ze hem op afgerekend. De dag erna was hij niet meer welkom. Met dat flesje drinken hadden ze de stok gevonden om hem mee te slaan. Het is allemaal zo doorzichtig: er zaten vijf weken tussen dat hij dat drankje pakte en dat zij ineens met die beelden kwamen.’

Innemen pas was onrechtmatig

Schiphol beriep zich op afspraken in het contract met ISS, de werkgever van Cakmak. Daarin staat dat de luchthaven het schoonmaakbedrijf mag vragen om iemand te verwijderen, zonder opgaaf van redenen. Dat had het niet mogen doen. Volgens het Hof telt niet alleen het contract tussen het bedrijf en Schiphol. Door het afgeven van de pas is er ook een rechtsverhouding tussen de schoonmaker en de luchthaven.

In 2016 nog schoonmaker van het jaar

Schiphol heeft de belangen van Cakmak niet voldoende meegewogen. Hij werkte al meer dan tien jaar op Schiphol en was in 2016 door de luchthaven nog uitgeroepen tot schoonmaker van het jaar. Voor het Hof is ook niet duidelijk geworden hoe verwijtbaar het drinken van het flesje is.

Cakmak vooral blij voor collega's

‘Wij zijn heel blij met dit oordeel’, zegt Hoogenboom. ‘Anders kan Schiphol iedereen zomaar verwijderen, van de ene op de andere dag. Dus ook als de kleur van je ogen hen niet aanstaat. Of zoals nu, omdat je actief bent voor de vakbond.’ Yahya Cakmak werkt inmiddels ergens anders. Hij reageerde kort: ‘Ik ben vooral blij voor al mijn collega’s op Schiphol. Die zien nu dat je voor je recht mag opkomen en dat ze je daar niet voor mogen straffen.’