Medewerkers Power Plant voeren actie voor beter sociaal plan na sluiting of doorstart

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 19 april 2021

Op dinsdag 20 april houden ongeveer 50 medewerkers van Power Plant Rotterdam een poortactie voor een beter sociaal plan na sluiting van de energiecentrale of een eventuele doorstart. Ze verwachten daarbij steun te krijgen van collega’s van het kolenoverslagbedrijf EMO, omdat sluiting van de energiecentrale ook gevolgen zal hebben voor de werkgelegenheid in de hele keten.

240 miljoen subsidie

‘De energiecentrale Power Plant Rotterdam heeft in 2020 via een tender van het ministerie van Economische Zaken een subsidie van 240 miljoen euro aangevraagd in ruil voor het stilleggen van de centrale’ zegt Ruud Cornelisse, bestuurder FNV Energie. ‘Naast een reële marktwaarde voor de verkoop van de centrale, stelde EZ de voorwaarde dat er een sociaal plan zou komen voor het personeel, met dezelfde inhoud als gebruikt is bij de sluiting van de Hemweg centrale in Amsterdam.’

Verkoop met winst

Power Plant is twee jaar geleden gekocht door de Amerikaanse beleggingsmaatschappij Riverstone. Begin 2020 is de ketel in de centrale ontploft, waardoor het werk tot vorige week volledig stil kwam te liggen vanwege reparatie. Afgelopen maandag werd de ketel weer in gebruik genomen, maar op woensdag ontstond lekkage, waardoor de ketel wederom stil staat. Vakbond FNV krijgt signalen van leden werkzaam bij Power Plant dat de centrale puur wordt open gehouden om na reparatie weer met winst verkocht te kunnen worden. Werknemers weten niet waar ze aan toe zijn en eisen duidelijkheid.

De stroomproducent - in grootte de zesde en daarmee de kleinste van Nederland - wil maximaal 23 miljoen euro uittrekken voor een sociaal plan, terwijl de FNV heeft berekend dat er 35 miljoen euro nodig is. Naast een ontslagvergoeding dient er ook een tegemoetkoming opgenomen te worden om een pensioengat te dichten.

Cornelisse: ‘De werknemers weten niet waar ze aan toe zijn en worden voor hun gevoel aan het lijntje gehouden tot de centrale voldoende winst kan maken bij verkoop. Dinsdag overhandigen we daarom een petitie aan de directie en komen enkele sprekers aan het woord.’