Koude douche voor werknemers energiebedrijven

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 14 april 2022

Na drie gesprekken zijn de onderhandelingen tussen vakbonden en werkgevers voor een nieuwe cao Productie- en Leveringsbedrijven (PLB) in een impasse beland. Het verschil tussen het loonbod van de werkgevers en de looneis van vakbonden was te groot.

Jolanda Ton, FNV-bestuurder energiebedrijven: ‘De huidige cao loopt af op 30 april en eind maart leek het nog alsof werkgevers, mede gezien de hoge inflatie, het belang wel inzagen van een fatsoenlijk bod en snel tot een akkoord komen. Maar dit voelt echt als een koude douche.’ De vakbonden gaan nu met hun leden in gesprek.

Koopkrachtverlies

Het loonbod van de werkgevers bleef steken op 2,25% voor één jaar. De vakbonden willen minimaal koopkrachtbehoud en liever nog koopkrachtverbetering. Ton: 'De inflatie is torenhoog en de werknemers verliezen flink aan koopkracht. Voor hen is een stevige loonsverhoging belangrijk.'

Druk op werknemers

De energiemarkt is enorm in beweging en staat voor een grote uitdaging: de energietransitie. De Productie- en Leveringsbedrijven spelen daar een cruciale rol in.Ton: ‘Er wordt nu al veel gevraagd van de werknemers. De werkdruk is hoog, minder mensen moeten hetzelfde werk doen en er is nauwelijks tijd om bij te tanken. Dat eist zijn tol. En de schaarste aan personeel neemt, ook in deze sector, de komende jaren alleen maar toe. Maar het lijkt wel of de werkgevers daar met dit loonbod volledig aan voorbij gaan.’

Nog steeds flinke winsten

Jolanda Ton: ‘We erkennen de onzekerheden in de sector zoals de inkoop van energie en de mogelijke consequenties van een eventuele boycot van Russisch gas. Maar dat werkgevers dit risico doorberekenen aan hun 8.600 werknemers is onaanvaardbaar. Bovendien worden er door de meeste energiebedrijven nog steeds flinke winsten gemaakt. Dat kun je dit gewoonweg niet verkopen.’

Energie Productie- en Leveringsbedrijven

Productie- en Leveringsbedrijven produceren stroom, gas (fossiel of natuurlijk) en verkopen en leveren die aan consumenten en bedrijven. De sector telt 24 bedrijven, met Eneco, Essent en Vattenfall als grootste. Daar werkt 60% van de werknemers in deze sector.