Open brief aan PostNL CEO Herna Verhagen

Door Redactie 15 januari 2021

De FNV voert sinds april 2019 landelijk campagne voor verhoging van het wettelijk minimum uurloon van 10 euro naar 14 euro bruto per uur. Mede onder de medewerkers van PostNL is dit een grote wens en nodig. Op 10 januari is er vanuit Tuur Elzinga, vicevoorzitter en kandidaat voorzitter van de FNV, een open brief verstuurd naar PostNL CEO Herna Verhagen. Met de oproep tot het per direct garanderen van een minimumbeloning van 14 euro bruto per uur.

Open-brief-PostNL-CEO

Sta op Voor 14

Nederland is een rijk land. Het gaat al jaren goed met de economie en de winsten blijven stijgen. Daar hoort iedereen van te profiteren, maar dat is helaas niet het geval. Want de lonen groeien niet mee met de bloeiende economie.

Wij willen dat iedereen kan leven in plaats van overleven. Dat iedereen zich vrij voelt in plaats van beperkt. Dat iedereen een fatsoenlijk inkomen heeft en mee kan doen. En wij hebben de oplossing: verhoog het minimumloon van 10 naar 14 euro bruto per uur.

Zij verdienen beter

In de brief benoemt Elzinga onder andere de zichtbaar vermoeide pakketbezorgers, het te hoge werktempo, de onderbetaling door PostNL en schijnconstructies door uitzendbureaus onderaannemers te noemen. “Ik vind dit niet normaal, maar asociaal en onacceptabel. Daarom bind ik, met de FNV, de strijd aan tegen deze flexverslaving van PostNL en vele andere werkgevers. Maar jij kunt nu direct al actie ondernemen.”, zo luiden de woorden van Elzinga.