Onderhandelingen sociaal plan PostNL gestart

De FNV werkt aan goede afspraken voor jou

Door Redactie 9 februari 2021

In januari zijn de onderhandelingen gestart met PostNL om te komen tot een nieuw sociaal plan. Het oude sociaal plan liep tot en met 31 december 2020. PostNL heeft er voor gekozen dit niet te verlengen. Daarom zijn er nu gesprekken om te zorgen dat mensen die met een reorganisatie geconfronteerd worden, goede afspraken krijgen.

Wat is een sociaal plan?

In een sociaal plan worden afspraken gemaakt hoe om te gaan met veranderingen die het gevolg zijn van een reorganisatie. Wat doet dit met het personeel? PostNL heeft een doorlopend sociaal plan omdat ze doorlopend met reorganisaties bezig zijn. Volgens PostNL komt dit door de terugloop bij mail en de groei bij pakketten.

Wat is onze inzet?

Een sociaal plan moet, het woord zegt het al, sociaal zijn. De FNV heeft in december 2020 een enquĂȘte gehouden onder medewerkers die vallen onder de cao PostNL. Jullie antwoorden en opmerkingen hebben we meegenomen in onze inzet.

Logisch dat iedereen het liefst een vaste baan wil hebben of houden. Als het niet lukt om een geschikte functie binnen of buiten het bedrijf te vinden, zien jullie graag een passende oplossing zoals een goede vertrekregeling of vervroegd met (deeltijd) pensioen gaan. De FNV wil graag dat als mensen van functie moeten veranderen, ze dat doen met bepaalde garanties. Denk hierbij aan gelijkblijvende arbeidsvoorwaarden, je loon bijvoorbeeld.

Lees hier onze inzetbrief

Opheldering plannen

Als er functies komen te vervallen, wil PostNL hun medewerkers helpen van werk-naar-werk, liefst binnen de eigen organisatie. Dat is hun hoofdreden om een nieuw sociaal plan te willen; daar willen ze nieuwe afspraken over maken. Voor de FNV is het daarom heel belangrijk dat helder is welke functies mogelijk komen te vervallen en wat dan de nieuwe passende functies zijn. Dus hebben we veel vragen aan PostNL. Zo willen we opheldering over de toekomstplannen van PostNL zodat wij een passend sociaal plan kunnen afspreken.

Hoe lang gaat het duren?

Hoe lang de onderhandelingen gaan duren is nog lastig te zeggen. We zitten volop in het proces van opheldering vragen. Over waar mogelijk banen komen te vervallen en waar dan de nieuwe banen ontstaan. Wanneer er nieuws is zullen we jullie op de hoogte brengen. Tot die tijd geldt het oude sociaal plan. Dit is met de medezeggenschapsraad afgesproken.

Wat kun jij doen?

Als je vragen hebt, kun je als FNV-lid bij ons terecht. Je kunt ons bereiken op 088-3680368.

Word nu lid

Ben je nog geen lid van de FNV, word dat dan nu. Alleen als lid heb je inspraak in de afspraken die we uiteindelijk aan de leden voorleggen en mag je stemmen. Bovendien kunnen onze juristen tijdens een reorganisatie met je mee kijken naar het aanbod wat jou gedaan is. Als lid van de FNV sta je er niet alleen voor. Er zijn ook kaderleden op de werkvloer om je vragen te beantwoorden of je door te verwijzen binnen de FNV.

Word nu lid

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.