Aangepaste mondkapjesplicht zwembaden

Toezichthouders hoeven niet altijd mondkapje te dragen.

Door Redactie 09 december 2020

Toezichthouders in zwembaden hoeven geen mondkapje meer te dragen tijdens het geven van een (zwem)les, training of instructie. De FNV heeft dit samen met de zwembadbranche voor elkaar gekregen.

Kinderen op zwemles

Net als sporters

Sinds 1 december geldt de mondkapjesplicht. Ook voor zwembaden. Sporters, dus ook zwemmers hoeven geen mondkapje te dragen. In eerste instantie gold de mondkapjesplicht ook voor toezichthouders. Veel toezichthouders hadden hier moeite mee.

Samen met de FNV

Er was al een uitzondering voor zwembadonderwijzers en de meesportende instructeur. De FNV heeft samen met de samenwerkende partijen in de zwembadbranche gekeken of ervoor de toezichthouders ook een uitzondering kon worden gemaakt. Dit is gelukt.

Niet altijd mondkapje

De mondkapjesplicht voor toezichthouders geldt niet als er (zwem)les, training of instructie wordt gegeven en een mondkapje dit te veel belemmert. Vooraf, tussendoor en na afloop is een mondkapje nog wel verplicht. Toezichthouders moeten dan altijd een mondkapje dragen, maar een spatscherm (face shield) mag ook.

Onmenselijk

De FNV is blij dat er nu ook een uitzondering is voor toezichthouders. FNV-bestuurder Hanan Yagoubi: “Als zij zich moeten verplaatsen is het logisch dat ze een mondkapje dragen, maar niet als zij op dezelfde plek staan. Het is onmenselijk om in die temperaturen aan medewerkers te vragen om de hele dag een mondkapje te dragen. En wie besmetten zij als zij aan de rand van het bad staan?”

Lees het hele artikel op de site van ZBB