Eindbod cao Openbare Bibliotheken – Kunsteducatie afgewezen

portret Danielle van Essen
Door Danielle van Essen 07 november 2019

61,5% van de FNV leden heeft het eindbod van de werkgeversorganisaties Vereniging Openbare Bibliotheken (VOB) en Cultuurconnectie voor een gezamenlijke cao Openbare Bibliotheken – Kunsteducatie afgewezen. FNV en CNV organiseren de komende tijd bijeenkomsten voor leden en niet-leden om de ontstane situatie en vervolgstappen te bespreken.

Andere voorgestelde wijzigingen waarmee de bibliotheekmedewerkers het oneens zijn, is dat het definitieve werkrooster pas 7 dagen vooraf bekend is en dat meerwerk, zonder enige vorm van overwerktoeslag, op de dag zelf ook nog mogelijk is. Dit valt niet te rijmen met een goede werk-privé balans.

Samenvoegen cao's onder strikte voorwaarden

De FNV heeft in 2018 een enquête onder de bibliotheekmedewerkers gehouden over de wens van de VOB en Cultuurconnectie om de cao’s Openbare Bibliotheken en Kunsteducatie samen te voegen. 80% gaf aan nut en noodzaak van één cao niet te zien. De medewerkers zijn uiteindelijk alleen akkoord gegaan met het samenvoegen van de cao’s onder de strikte voorwaarde dat de arbeidsvoorwaarden niet zouden verslechteren. De Haan: ‘De FNV heeft vanaf het begin ook duidelijk gemaakt dat wij alleen wilden meewerken aan deze nieuwe cao als aan dit verzoek zou worden voldaan.’

Uitholling zondagtoeslag

Vooral de uitholling van de zondagtoeslag stuit op grote bezwaren. De FNV heeft tientallen e-mails van bibliotheekmedewerkers ontvangen, waarin ze aangeven onder deze voorwaarde niet meer op zondag te willen werken. In vergelijking met andere sectoren kent de bibliotheeksector een zeer beperkte onregelmatigheidstoeslag voor alleen zon -en feestdagen.