Voorstellen nieuwe cao Postbezorgers

Onderhandelingen starten in september

Door Redactie 14 augustus 2019

Jouw cao Postbezorgers verloopt op 30 september. Jij en je collega’s zijn het visitekaartje van PostNL en dat moet je ook terugzien in goede afspraken. Wij hebben je werkgever een brief gestuurd met voorstellen voor de nieuwe cao. Vanaf september gaan wij in gesprek met je werkgever over onze voorstellen.

Postbezorger PostNL

Wat zijn onze voorstellen?

Er zijn heel wat punten die wij veranderd willen zien, zoals:

Eén cao PostNL

Wij willen dat de cao Postbezorgers als een apart hoofdstuk onder de ‘grote cao PostNL’ komt. De looptijd van de cao's is dan gelijk. Bij de onderhandelingen voor een nieuwe cao PostNL kunnen wij meteen goede afspraken maken voor jou als postbezorger. Het eerste dat wij willen aanpakken is dat je meer vakantiedagen krijgt.

Uurloon omhoog met 1 euro

Het werk van postbezorger moet aantrekkelijker worden. Het lukt PostNL maar moeilijk om nieuwe collega’s voor jou te vinden. De belangrijkste reden hiervoor is het loon. Wij willen het uurloon daarom ook verhogen met € 1 per 1 oktober 2019.

Functieomschrijving

Als postbezorger heb je ander werk erbij gekregen. Ook de manier van werken is veranderd. Het werk dat je nu doet, klopt niet meer met de functieomschrijving van postbezorger. Die willen wij dus aanpassen. Ook willen wij uitzoeken of de nieuwe taken ervoor zorgen dat je werk moeilijker wordt. Als dat zo is, moeten we ook afspraken maken over loon dat daar bij past.

En nog meer

Maar er is meer. Bijvoorbeeld een doorbetaalde pauze van 10 minuten, als je langer dan 3 uur werkt. Of extra geld als je moet werken als het extreem heet of koud is.