Zwembaden en zwemscholen veiliger door nieuwe cao

portret Joyce Mooring
Door Joyce Mooring 03 juli 2019

Er is een nieuwe cao voor medewerkers van zwembaden en zwemscholen. Vakbonden FNV Publiek Belang, FNV Recreatie en CNV Vakmensen zijn deze met werkgeversorganisatie WiZZ (Vereniging Werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen) overeengekomen.

Zwemveiligheid

‘De nieuwe afspraken zorgen voor meer zwemveiligheid’, aldus Hanan Yagoubi, cao-onderhandelaar namens de FNV: ‘Elke zwemaccommodatie moet een toezichtplan hebben. En elke werknemer moet na maximaal drie uur werken een verplichte, betaalde pauze van tien minuten houden.’

De nieuwe cao loopt van 1 oktober 2019 tot en met 31 december 2020. Naast afspraken over het vergroten van de zwemveiligheid, zijn er afspraken gemaakt over een loonstijging. De lonen stijgen met 4% over 15 maanden: 2% per 1 oktober 2019 en 2% per 1 juli 2020. Dit maakt de gemiddelde loonsverhoging over 12 maanden 3,2%.

Betere balans privé-werk

‘Omdat de verhouding tussen privé en werk soms ver te zoeken is in de zwembranche, hebben we ook hier afspraken over gemaakt’, vervolg Yagoubi. ‘Duurzame inzetbaarheid en vitaliteit van de werknemers staan hoog in ons vaandel en gelukkig ook in die van de werkgevers. Daarom gaan zij zorg dragen voor betere balans tussen privé en werk.’

Vervolg Sociale Agenda

De Sociale Agenda, zoals afgesproken in de vorige cao, wordt verlengd. De focus komt deze cao-periode te liggen op het vergroten van veiligheid, vitaliteit en werkgelegenheid. In de Sociale Agenda werken werknemers en werkgevers samen om plannen te smeden rondom deze onderwerpen. Doel is om deze plannen om te zetten in rechtsgeldige afspraken die gelden voor alle zwembaden en zwemscholen.

De cao geldt voor 10.000 werknemers.