FNV: Teva biedt 9% salaris erbij in bijna twee jaar

Leden vakbond hebben laatste woord

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 13 maart 2024

Staken of niet staken? Dat was de vraag de afgelopen dagen bij Teva in Haarlem. Het is het laatste geworden, want de farmaceut is dinsdag onder druk van dreigende stakingen opnieuw met een beter bod gekomen voor de salarissen. De lonen van zo’n 350 werknemers zouden in net geen 2 jaar stijgen met gemiddeld 9%.

FNV: Teva biedt 9% loonsverhoging

Ago Di Giacomo Russo, bestuurder van FNV Procesindustrie: ‘Wij leggen dit voor aan onze leden. Zij hebben het laatste woord en kunnen stemmen tot vrijdagmiddag.’

Looptijd van 21 maanden

De cao moet een looptijd krijgen van 21 maanden, van 1 januari dit jaar tot en met september 2025. Een deel van de loonsverhoging is een vaste loonsverhoging voor iedereen, een ander deel krijgen werknemers via het zogeheten merit matrix beloningssysteem.

Wekenlang op ramkoers

De FNV heeft wekenlang op ramkoers gelegen met de directie van Teva. Daarbij kwam het een paar keer bijna tot een 24-uursstaking. Ook nu scheelde het niet veel tot de werknemers het werk hadden neergelegd. Met het nieuwe loonbod zijn acties voorlopig van de baan.

Tweede verbetering in korte tijd

Het is de tweede keer in korte tijd dat Teva na de dreiging met acties een verbetering op tafel legt. Eerder wilde de directie de mensen 1,5% extra geven per 1 januari 2025, bovenop het oorspronkelijke bod van 4,05% en een eenmalig bedrag van € 250. Daar namen de werknemers geen genoegen mee. Of het ditmaal wel genoeg is, wordt eind deze week bekend.

Afwachten wat de leden vinden

De FNV eiste een loonsverhoging van 8% in een jaar en nog eens € 100 bruto per maand erbij. Vakbondsbestuurder Di Giacomo Russo kan nog niet zeggen of het conflict definitief ten einde is. ‘Laten we eerst maar eens afwachten wat onze leden vinden van het nieuwe loonbod. Daarna zien we wel weer verder.’