Dinsdag en woensdag opnieuw staking bij Royal Talens

Werknemers verffabriek leggen werk ditmaal 48 uur neer

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 18 maart 2024

Voor de tweede keer in het bestaan van het bedrijf staken werknemers van Royal Talens B.V. in Apeldoorn. Zij doen er een schepje bovenop, nadat zij vorige week woensdag al het werk neerlegden. Morgen en overmorgen werkt een groot deel van het personeel bij de verffabriek en het distributiecentrum niet. Het voert actie voor een goede loonsverhoging en eist dat de directie met FNV en CNV onderhandelt over de pensioenen.

FNV: Weer staking bij Talens

Margreet Pasman, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Heel vervelend dat het zover moet komen. Staken doe je niet voor je lol maar omdat je voelt dat je geen andere keuze hebt.'

Werknemers hebben ingeleverd

'De werknemers voelen zich niet serieus genomen. Zij hebben de afgelopen jaren ingeleverd terwijl het bedrijf in de coronatijd heel goed heeft gedraaid. Ook willen zij zeggenschap over hun pensioenen en de pensioenregeling. Het gaat immers over hun geld voor later. De actiebereidheid is groot, als Talens niet ingaat op de eisen blijven wij actievoeren.’

Vastberaden om door te gaan

Kaj GrĂ¼ndemann van CNV Vakmensen: ‘We willen er graag uitkomen met Talens, maar de medewerkers voelen zich niet gehoord. Dat gevoel is alleen maar versterkt doordat de werkgever niet op de acties van vorige week reageert. Het vergroot de vastberadenheid om ermee door te gaan en serieus genomen te worden.’

Stoppen met inzetten extra uitzendkrachten

De vakbonden hebben Talens en uitzendbureau Timing gesommeerd om te stoppen met het inzetten van extra uitzendkrachten. Als zij tijdens de staking van de komende dagen weer extra uitzendkrachten inzetten dan vragen wij de Arbeidsinspectie om hier tegen op te treden.

Prijzen omhoog, lonen blijven achter

Waar het bedrijf grote winsten maakte in de coronajaren zagen de werknemers daar niets van terug. Terwijl de prijzen in de winkels stegen, deden de lonen dat niet. Het gat kan alleen maar gedicht worden met een goede loonsverhoging. De FNV eist 10,7% en nog eens €100 bruto per maand. Verder moeten de salarissen voortaan meestijgen met de inflatie (automatische prijscompensatie). Het CNV wil er € 416,42 per maand bij.

Geen afspraken over pensioenen

De vakbonden vinden het ook kwalijk dat Talens met hen aan de cao-tafel geen afspraken wil maken over de pensioenen. De directie bepaalt nu de toekomst van de pensioenverzekering voor al het personeel. Werknemers zijn bang dat dit niet in hun belang is.

Tweehonderd werknemers

Royal Talens B.V. produceert verf en verfspullen voor kunstschilders. Bij het bedrijf in Apeldoorn werken ruim tweehonderd werknemers.