FNV waarschuwt AkzoNobel: geduld werknemers is op

Zij willen snel een goede loonsverhoging

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 18 januari 2024

Vijf keer om tafel, geen beweging. Verffabrikant AkzoNobel lijkt niet erg mee te willen werken aan een goede cao en dito loonsverhoging voor de werknemers. Alsof dat nog niet genoeg is, verwacht de directie dat de mensen verlofdagen verkopen. Erik de Vries, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘We gaan nog één keer praten. Dan moeten ze met iets beters komen, want het geduld van onze leden is inmiddels wel op.’

FNV waarschuwt AkzoNobel

Op dinsdag 30 januari overlegt de FNV, als het aan de vakbond ligt, voor het laatst met AkzoNobel over de nieuwe cao, die met terugwerkende kracht moet ingaan vanaf 1 januari 2024. Levert dit weer niets op dan gaat de bond met zijn leden in gesprek over acties. Iets waar de verfreus uiteraard niet op zit te wachten.

De rek is eruit bij de werknemers

Erik de Vries, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘We doen het natuurlijk liever anders. Maar de rek is er wel uit bij de werknemers. Het bedrijf drukt al jaren de kosten en omdat mensen niet worden vervangen komt al het werk op de schouders van steeds minder mensen. Ook in machines en apparatuur wordt niet meer geïnvesteerd.'

Directie eist steeds meer van steeds minder mensen

'AkzoNobel legt het probleem op het bordje van de werknemers. De directie eist dat zij vijf verlofdagen verkopen, wil mensen per kwartaal gaan inroosteren, in plaats van per jaar, en ook nog de arbeidstijd per week verruimen. Logisch dat de mensen dit niet willen, dit grijpt diep in in hun privélevens, zij houden steeds minder tijd over voor hun gezinnen, hobby’s en andere dingen. Het bedrijf heeft door alle bezuinigingen inmiddels gewoon te weinig mensen in dienst.’

Verfbedrijf wil salarissen amper verhogen

Voor de werknemers van AkzoNobel lopen twee cao’s: die voor de mensen op de fabrieksvloer en die voor hoger personeel. Het chemiebedrijf wil voor de ‘blauwe overalls’ de salarissen verhogen met slechts 6,5% en € 500 in een jaar. Voor de andere werknemers biedt het nog minder: 5,5% en € 500 op jaarbasis.

Er moet minstens 10,9% bij

De FNV vindt dat er minstens 10,9% bij moet, zodat de koopkracht die de mensen hebben ingeleverd de afgelopen jaren in ieder geval wordt gerepareerd.

Zo'n 2.500 werknemers

Bij AkzoNobel vallen zo’n 2.500 mensen onder de twee cao’s. Het bedrijf heeft een grote verffabriek in Sassenheim (Sickens) en vestigingen in Wapenveld (autolakken), Ammerzoden en Groot-Ammers. Het hoofdkantoor staat in Amsterdam.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.