Vanaf vanavond drie dagen staken bij Henkel in Scheemda

Werknemers vinden 8% meer loon in twee stappen te weinig

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 21 november 2023

Medewerkers van coatingproducent Henkel Nederland Operations BV in Scheemda leggen vanaf vanavond 22.00 uur hun werk voor zeker drie dagen neer. Een last-minute handreiking van de werkgever werd deze ochtend door de vakbondsleden gewogen en te licht bevonden. Nu het ultimatum van de bonden verlopen is, roepen CNV en FNV hun leden op te staken.

FNV: Staking bij Henkel

Tristan Westra, onderhandelaar van CNV Vakmensen: ‘Medewerkers willen hun koopkracht behouden. Daar hoort wat de bonden betreft 9% loonsverhoging bij, ingaand op 1 juli 2023, dus met terugwerkende kracht en voor een cao van één jaar.’

Eindbod, maar met een knip

Henkel wilde in eerste instantie niet verder gaan dan 5%. Onder druk van mogelijke acties verhoogde de coatingproducent gisteren zijn eindbod op het laatste moment naar 8%, maar wel met een knip: 6% vanaf 1 juli en 2% vanaf 1 januari 2024.

Terecht niet mee akkoord

Janwillem Compaijen, onderhandelaar van FNV Procesindustrie: ‘Deze knip, daar gaan de werknemers terecht niet mee akkoord. Zij willen gewoon netjes per begin van het cao-jaar volledig gecompenseerd worden voor hun koopkrachtverlies.’

Voor de poort

De staking begint met het niet opkomen dagen van de nachtploeg vanavond om 22.00 uur. Morgenochtend om 6.00 uur verzamelen de medewerkers zich voor de poort om zich in te schrijven als staker. In eerste instantie voor woensdag, donderdag en vrijdag. Mocht het nodig zijn gaat de staking volgende week gewoon verder.

Losmiddelen en coatings

Henkel produceert in Scheemda losmiddelen en speciale coatings voor producten in de auto- en elektronica-industrie. Er werken ongeveer 70 medewerkers.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.