Werknemers chemiebedrijf Ecovyst Zeolites staken vanaf dinsdagavond

Zij willen meer loon en gezond hun pensioen halen

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 30 oktober 2023

Het gaat deze week flink rommelen bij chemiebedrijf Ecovyst Zeolites BV in Farmsum. Werknemers komen maandag, dinsdag en woensdag in actie voor een goede loonsverhoging en collectieve afspraken om gezond hun pensioen te halen. Vanaf dinsdagavond staken zij 24 uur.

FNV: Staking bij chemiebedrijf Ecovyst Zeolites

De werknemers eisen dat ze er 14,3% meer salaris bij krijgen in een jaar (vanaf 1 augustus 2023) en dat hun lonen voortaan meestijgen met de prijzen in de winkels (automatische prijscompensatie). Het bedrijf wil niet verder gaan dan gemiddeld 6% per jaar (12% uitgesmeerd over twee jaar).

De mensen hebben een knauw gehad

Joosje de Lang, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Dat is niet genoeg. De mensen hebben een knauw gehad van de hoge inflatie afgelopen jaar en willen in ieder geval hun koopkracht terug. Dat kan alleen als de lonen een flink stuk omhooggaan.’

Afspraken om gezond je pensioen te halen

Ook moeten er collectieve afspraken komen over duurzame inzetbaarheid. De Lang: ‘Als je zwaar werk doet, wil je wel gezond je pensioen halen. Daarvoor zijn goede afspraken nodig, zoals vijf jaar voor je AOW minder gaan werken. Ecovyst Zeolites wil hierover geen structurele afspraken maken en wil bovendien beslissen wie voor zo’n regeling in aanmerking komt. Wij vinden dat hij voor iedereen moet gelden.’

Duurzame inzetbaarheid is cruciaal

Anthony Williams, bestuurder CNV Vakmensen: ‘Duurzame inzetbaarheid is van cruciaal belang voor onze leden. Het is bedroevend dat Ecovyst Zeolites dit niet lijkt te beseffen.’

Bedrijf liet ultimatum aflopen

Het chemiebedrijf liet donderdag een ultimatum van de vakbond aflopen. Eerder hadden de leden van de FNV en het CNV al een (mager) eindbod van de directie afgeschoten.

100 werknemers

Ecovyst Zeolites BV maakt chemische grondstoffen (zeolieten) die worden gebruikt als basis voor katalysatoren in de chemische en automotive industrie. Bij het bedrijf in Farmsum werken zo’n 100 mensen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.