Stakingen op komst bij OWASE-bedrijven in Hardenberg

Ultimatum voor hogere lonen loopt af op maandag

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 23 november 2022

FNV en CNV dreigen met acties bij de OWASE-bedrijven* in Hardenberg. De vakbonden hebben een ultimatum gestuurd naar het samenwerkingsverband van achttien producenten van onder andere kunststof, plastic en folie. Daarin eisen zij hogere lonen voor de ongeveer 1.100 werknemers.

FNV dreigt met acties bij OWASE-bedrijven

Het ultimatum loopt af op maandag 28 november om 12.00 uur. Als de werkgevers niet met een beter eindbod komen voor de nieuwe cao gaan de vakbonden en de medewerkers over tot acties.

Genoeg tijd voor betere afspraken

Ron Vos, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘De werkgevers hebben dus genoeg tijd om tot inkeer te komen en alsnog betere afspraken met ons te maken.’

Eindbod massaal afgewezen

De leden van de bonden hebben het eindbod van Werkgevers Vereniging OWASE voor de nieuwe cao massaal afgewezen. Zij willen er meer loon bij dan de 5,1% (gemiddeld) die er nu ligt. Vos: ‘Dat is veel te weinig. Met de inflatie die nu door het dak gaat, leidt dit alleen maar tot meer verlies in koopkracht voor de mensen.’

Loonverschil van ruim 30%

Verder moet de laagste loonschaal worden aangepast (A & B). Daar zit nu een loonverschil van ruim 30% tussen de eerste en derde stap.

Achterstand in koopkracht loopt op

Vos: ‘De loonontwikkeling van 22,3% in de periode 2009 – 2021 heeft de inflatie van 23,6% in diezelfde periode niet kunnen bijhouden. Met het loonbod dat nu is gedaan en de inflatie van dit jaar loopt de achterstand in koopkracht alleen maar verder op. Dat is te natuurlijk te gek voor woorden.’

Beste jaar ooit voor Wavin

Vos zegt dat 2021 voor Wavin, het grootste bedrijf, het beste jaar ooit was en dat de producent in mei al heeft aangegeven ook dit jaar sterk te zijn gestart en zelfs op schema te liggen om uit te groeien tot een wereldwijd actieve, winstgevende en duurzame businessgroep. Ook de andere OWASE-bedrijven behalen goede resultaten.

1.000 tot 1.100 werknemers

Onder de OWASE-cao vallen meerdere bedrijven die zich voornamelijk bezighouden met het maken van kunststofleidingsystemen, foliĆ«n, plastic zakken, kratten en profielen van kunststof. Bij deze productiebedrijven samen werken zo’n 1.000 en 1.100 mensen.