Nieuwe cao Kartonnage en Flexibele Verpakkingen Bedrijf

Eenmalige uitkering en verhoging in de schalen

Door Redactie 7 november 2022

De nieuwe cao Kartonnage en Flexibele Verpakkingen Bedrijf is er. Bekijk de belangrijkste afspraken.

cao nieuws Kartonnage en Flexibele Verpakkingen Bedrijf

Alle bedrijven die lid zijn van de werkgeversvereniging Kartoflex, zijn direct gebonden aan de cao-afspraken. De bedrijven die geen lid zijn, moeten zich formeel pas houden aan de cao als de cao algemeen verbindend is verklaard, dat kan nog ongeveer 6-8 weken duren. Maar als we die verklaring hebben, zullen ook deze bedrijven, zelfs met terugwerkende kracht, de cao moeten toepassen.

Functiehandboek

Voor de hele sector is er een functiehandboek. Dit is recent voor een paar functies aangepast. Omdat de functieomschrijvingen verouderd waren. Zijn binnen jouw bedrijf de functieomschrijvingen ook toe aan een update? Vraag er dan naar bij jouw bedrijf. En bekijk het handboek om te zien hoe je functie moet omschrijven. Het Functiehandboek Kartonnage en flexibele verpakkingenbedrijf is alleen digitaal beschikbaar (check de Overige downloads).

Eenmalige uitkering van €150,-

Na veel heen en weer gepraat, is duidelijk dat dit bedrag ook uitbetaald moet worden aan de uitzendkrachten die in juli 2022 (en straks ook in januari 2023) in dienst waren van jouw bedrijf. Ken jij een uitzendkracht die toen bij jullie werkzaam was en niets heeft ontvangen? Wijs hem/haar dan op deze afspraak. Voor alle zekerheid: ook jij hebt recht op deze eenmalige vergoeding. Werk jij standaard 40 uur? Dan is het bedrag €166,67.  (€150,- delen door 36x40)

Verhoging van €85,- in de schalen

Ook hier geldt dat als jij een contract hebt voor 40 uur, je schaalsalaris verhoogd moet worden met een hoger bedrag, te weten €94,44. Let daar even op. Er zijn teveel berichten dat dit niet goed gaat.

Jaaropgave vakbondscontributie vóór eind november inleveren

In de cao hebben wij de mogelijkheid opgenomen dat jij je vakbondscontributie fiscaalvriendelijk kunt verrekenen via je werkgever. Dat levert je al gauw een netto bedrag op tussen de € 60-70. Zonde om te laten liggen toch? Dus download je jaaropgave. Onderteken het formulier en lever dit in bij je werkgever. Doe dat nog voor eind november.

Wil jouw werkgever niet meewerken aan deze mogelijkheid die gewoon in de cao staat? Meld je dan bij de bestuurder. Die kijkt of er een procedure kan starten over naleving van de cao.

Check je gegevens

Kloppen jouw gegevens niet? ontvang je de verkeerde cao informatie? Dat kan je allemaal zelf wijzigen via Mijn FNV.

Campagne: Nederland verdient beter

Jullie cao is in juli 2022 afgesloten. Daarna is de inflatie zeer sterk verder omhoog gegaan. De cao kunnen we niet openbreken. Dat betekent dat we volgend jaar een stevige klus hebben. Denken jullie dat de werkgever de inflatie over 2022 dan volledig gaat compenseren? Hoe pakken we dat dan aan? Dat kan alleen als we voldoende mensen hebben die achter ons staan.

We kunnen nu al laten zien dat we het niet eens zijn met de ongelijkheid in Nederland. Kom daarom naar 1 van de 6 regiobijeenkomsten, op 10 november aanstaande. Meld je aan voor een bijeenkomst bij jou in de buurt. Rotterdam, Eindhoven, Groningen, Zutphen, Amersfoort en Haarlem-Noord.

Meld je aan en kom 10 november

Contact

Heb je vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact op met Monique Daamen, bestuurder FNV Procesindustrie, Monique.daamen@fnv.nl