Krijg een deel van je contributie terug, download je jaaropgave

In veel cao's is door de FNV afgesproken dat je een deel van je vakbondscontributie via je werkgever terug kunt krijgen. Hiervoor moet je wel zelf je jaaropgave contributie inleveren bij je werkgever.

Hoe werkt het?

1. Download, print en onderteken je jaaropgave.
  2. Lever de jaaropgave in bij je werkgever of afdeling personeelszaken. Bij de meeste werkgevers moet je de jaaropgave vóór half november inleveren, maar soms kan het ook later zijn. Informeer dus altijd even bij jouw bedrijf.
  3. Je werkgever verrekent het voordeel en zorgt dat je het terug krijgt. Meestal gebeurt de verlaging eenmalig op je bruto maandsalaris of eindejaarsuitkering.

Downloaden vanaf 31 augustus

Je kunt vanaf 31 augustus je jaaropgave contributie over het jaar 2020 downloaden via deze pagina.

Geldt deze regeling ook voor mij? Check jouw cao

In de meeste cao’s is afgesproken dat onze leden een deel van hun betaalde vakbondscontributie via hun werkgever kunnen terugvragen. Weten of dit ook voor jou geldt? Check je cao.

Check jouw cao

1. Zoek de regeling op in  jouw cao.
  2. De regeling heeft in verschillende cao's verschillende termen. Zoek daarom met de volgende termen: 'fiscaal voordeel', 'verrekening vakbondscontributie', 'meerkeuzesysteem arbeidsvoorwaarden', 'uitruil(systeem) arbeidsvoorwaarden'. Met de toetscombinatie [Ctrl]+F kun je een pdf-document doorzoeken.
  3. Zoek via deze pagina jouw cao

Voor wie gaat het terugvragen van de contributie net even anders?

In de volgende situaties of sectoren werkt het anders.

• Freelancer of zzp’er: Dan kun je de kosten voor het lidmaatschap van de vakbond opvoeren als beroepskosten bij de aangifte inkomensbelasting.
  • WSW: Je ontvangt de jaaropgave per post in oktober.
  • Motorvoertuigen: Je ontvangt je jaaropgave per post en moet hem voor 1 augustus inleveren bij je werkgever.
  • Defensie: Dit jaar kunnen leden die bij Defensie werken, hun vakbondscontributie terug krijgen via de werkgever. Dit is een eenmalige teruggave en geldt alleen voor 2020. In de aankomende onderhandelingen zet FNV Overheid in op structurele teruggave van de contributie. Houd de webpagina Defensie in de gaten.
  • Brabant Water: Je hoeft niets te doen, de contributie wordt automatisch verrekend.
  • RET NV: Je hoeft niets te doen, de contributie wordt automatisch verrekend.
  • Leden die wonen in het buitenland: Je ontvangt de jaaropgave per post in september.
  • Metaal & Techniek (kleinmetaal) of schoonmaak: Lever dan naast je jaaropgave ook deze aanvullende verklaring bij je werkgever in.

Voor wie geldt deze regeling niet?

Ben je met pensioen of ben je uitkeringsgerechtigd? Dan kun je helaas geen gebruik maken van de regeling. De teruggave van een deel van de vakbondscontributie geldt namelijk alleen voor werkenden; er worden afspraken over gemaakt in de cao.