Krijg een deel van je contributie terug

Download je jaaropgave

In veel cao's is door de FNV afgesproken dat je een deel van je vakbondscontributie via je werkgever terug kunt krijgen. Hiervoor moet je wel zelf je jaaropgave contributie inleveren bij je werkgever. Er zijn uitzonderingen. Check daarom hieronder of dit ook voor jou geldt.

Hoe werkt het?

Je jaaropgave staat voor je klaar in jouw MijnFNV-account.

1. Ga naar mijnfnv.nl.
  2. Log in op jouw account of maak een nieuw account aan. Check bij een bestaand account direct even je gegevens.
  3. Download, print en onderteken je jaaropgave.
  4. Lever de jaaropgave in bij je werkgever of afdeling personeelszaken. Bij de meeste werkgevers moet je de jaaropgave vóór half november inleveren, maar soms kan het ook later zijn. Informeer dus altijd even bij jouw bedrijf.
  5. Je werkgever verrekent het voordeel en zorgt dat je het terug krijgt. Meestal gebeurt de verrekening eenmalig op je bruto maandsalaris of eindejaarsuitkering.

Download hier je jaaropgave

Geldt deze regeling ook voor mij? Check jouw cao

In de meeste cao’s is afgesproken dat onze leden een deel van hun betaalde vakbondscontributie via hun werkgever kunnen terugvragen. Weten of dit ook voor jou geldt? Check je cao.

Check jouw cao

1. Zoek de regeling op in jouw cao.
  2. De regeling heeft in verschillende cao's verschillende termen. Zoek daarom met de volgende termen: 'fiscaal voordeel', 'verrekening vakbondscontributie', 'meerkeuzesysteem arbeidsvoorwaarden', 'uitruil(systeem) arbeidsvoorwaarden'. Met de toetscombinatie [Ctrl]+F kun je een pdf-document doorzoeken.
  3. Zoek via deze pagina jouw cao

Voor wie gaat het terugvragen van de contributie net even anders?

In de volgende situaties of sectoren werkt het anders.

• Metaal & Techniek (kleinmetaal) of schoonmaak: Lever dan naast je jaaropgave ook deze aanvullende verklaring bij je werkgever in.

• Freelancer of zzp’er: Dan kun je de kosten voor het lidmaatschap van de vakbond opvoeren als beroepskosten bij de aangifte inkomensbelasting.
  • WSW: Je ontvangt de jaaropgave per post in oktober.
  • Brabant Water: Je hoeft niets te doen, de contributie wordt automatisch verrekend.
  • RET NV: Je hoeft niets te doen, de contributie wordt automatisch verrekend.
  • Motorvoertuigen: Je hebt de jaaropgave contributie inmiddels per post ontvangen en ingeleverd bij je werkgever. Mocht dit niet het geval zijn, neem dan contact met ons op.

Voor wie geldt deze regeling niet?

Ben je met pensioen of ben je uitkeringsgerechtigd? Dan kun je helaas geen gebruik maken van de regeling. De teruggave van een deel van de vakbondscontributie geldt namelijk alleen voor werkenden; er worden afspraken over gemaakt in de cao.