FNV: Tot 12% erbij voor mensen in de wasserijen

'Voor hoop mensen op korte termijn begin oplossing geldproblemen'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 9 november 2022

De mensen die werken in de industriële wasserijen krijgen er een flinke loonsverhoging bij: minimaal 10% tot wel 12% voor de laagste schalen. De FNV heeft dit afgesproken met de werkgevers in de textielverzorging. Leden van de vakbond kunnen binnenkort stemmen op dit resultaat.

FNV regelt 12% erbij in wasserijen

Dino Djulbic, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Onze leden in de onderhandelingsdelegatie zijn hier echt blij mee. Voor een hoop van hun collega’s is er nu op korte termijn het begin van een oplossing voor hun geldproblemen.’

Vanaf 1 januari

In de tussentijds aangepaste cao, die loopt van 1 januari tot eind volgend jaar, stijgen de lonen met € 1,25 per uur. Daarnaast wordt de 1,35% salarisverhoging die gepland stond voor 1 maart vervroegd naar 1 januari. De FNV heeft ook afgesproken dat de toeslag van chauffeurs van € 36 naar € 39 per maand gaat.

We zijn er nog niet

Yolanda Reus, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Een flinke loonsverhoging dus, al zijn we er nog niet. Uiteindelijk willen we dat iedereen minimaal € 14 per uur verdient; een leefbaar loon. Daar gaan we volgend jaar over verder praten met de werkgevers.’

7.000 medewerkers

In de industriĆ«le wasserijen werken zo’n 7.000 mensen. Zij doen de was voor onder andere ziekenhuizen, horeca en vakantieparken. Uit een peiling van de FNV blijkt dat zo’n 40% slecht tot heel slecht rondkomt van zijn salaris.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.