Medewerkers Organon schieten eindbod af

Acties zijn niet uitgesloten

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 28 oktober 2022

Het zat eraan te komen, want het gemor was al niet van de lucht onder de werknemers van Organon. Zij hebben het matige eindbod van de farmaceut uit Oss voor hun nieuwe cao unaniem afgeschoten.

FNV denkt aan acties bij Organon

Paul Smink, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘We bespreken nu met de medewerkers hoe ze verder willen. Acties zijn niet ons doel, want we willen er nog steeds uitkomen, maar ik sluit niks uit.’

Mensen gaan het niet redden

Volgens Smink moet er in ieder geval iets gebeuren om betere lonen af te dwingen bij Organon. ‘Want mensen gaan het anders niet redden de komende tijd. Met de enorme inflatie zou een winstgevend bedrijf als Organon op zijn minst moeten zorgen dat zijn personeel zijn koopkracht behoudt. De boel moet eerlijk verdeeld worden.’

Salarissen moeten meestijgen

De FNV wil dat de werknemers er dit jaar € 1.200 bij krijgen (bij een fulltime contract) en dat de salarissen volgend jaar meestijgen met de prijzen in de winkels (automatische prijscompensatie). Verder moet de zogeheten merit matrix weg, waarmee Organon nu de verhoging van de lonen berekent.

Niet meer dan 4,5%

Het farmaceutische bedrijf gaat in zijn eindbod (tot eind 2023) maar tot maximaal 4,5% meer salaris. Wie aan het einde van zijn loonschaal zit, zou zelfs minder dan 3% krijgen. Over dit jaar biedt Organon eenmalig € 1.000 bruto, als aanvulling op een eenzijdig toegekende loonsverhoging van 2,9% in april.

Kan boodschappen straks niet betalen

Peter van der Wilk, werknemer van Organon: ‘Ik maak me zorgen. Als het aan Organon ligt, krijgen ervaren mensen er nog geen 4% salaris bij in 2023. Daarmee kan ik straks mijn boodschappen niet meer betalen.’

1.200 werknemers

Bij Organon werken zo’n 1.200 mensen, waarvan 1.000 in Oss en 200 in Amsterdam.