Actiedreiging brengt directie Deens Rockwool tot veel beter loonbod

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 21 juli 2021

Onder druk van acties heeft de Nederlandse directie van de Deense steenwolfabrikant Rockwool bakzeil gehaald. Paul Smink, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘De FNV-leden op de vestiging in Roermond van Rockwool hebben zich in grote getalen voor acties uitgesproken en daarmee de werkgever getoond dat hun boosheid geen spel was. Voor het eerst dreigde er een staking uit te breken bij Rockwool. Nu ligt er een goed onderhandelingsresultaat.’

Zoals gebruikelijk hebben de leden het laatste woord. Smink: ‘Zij kunnen tot en met zondag 25 juli hun stem uitbrengen. Rockwool heeft in corona-tijd een recordwinst van 39 miljoen euro gedraaid. De mensen hebben moeten werken in een te krappe bezetting en in lastige roosters. Daar past zeker een goede en dus structurele loonsverhoging bij die we nu eindelijk hebben bereikt.”

5,8% loon erbij over 2 jaar

In de nieuwe tweejarige cao, die loopt van 1 april 2021 tot en met 31 maart 2023, worden twee salarisverhogingen gerealiseerd. Per 1 juni 2021 komt er 2,8% loon bij en per 1 mei 2022 komt daar nogmaals 2,8% loon bij. Smink: ‘Ten opzichte van het afgewezen loonbod en het bod dat nu voorligt zit dus een stijging naar 2 keer 2,8%. Deze verhoging is structureel, wat betekent dat de 2,8% verhoging van juni 2021 ook doorwerkt in de verhoging van mei 2022. Aan het einde van de salarisperiode komen de werknemers dan op een verhoging van 5,8% over 2 jaar uit.’

Werkdruk aanpakken

Om de werkdruk aan te pakken, wordt in 2021 een onderzoek naar de zogenaamde jaarrooster-variant afgemaakt. Smink: ‘Afhankelijk van de uitkomsten van die studie en de afzetmarkten van Rockwool kan, na overleg met de ondernemingsraad, tot een pilot worden besloten.’ Het werven van voldoende geschoold personeel is een grote prioriteit voor Rockwool, ook om de werkdruk te verlagen. Smink: ‘Rockwool zegt toe deze zoektocht waar mogelijk nog verder te intensiveren.’

Onderzoek zwaar werkregeling

In 2021 wordt ook onderzoek gedaan naar uitvoering van de zwaar werkregeling, de zogenaamde RVU-regeling. Smink: ‘De oudere medewerkers bij Rockwool moeten gewoon in staat worden gesteld gezond hun pensioen te halen.’ Het onderzoek is uiterlijk 31 december 2021 afgerond.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.