FNV-leden stemmen in met sociaal plan Momentive Performance

Brede steun voor gemaakte afspraken

Portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 19 oktober 2020

Onze leden bij Momentive Performance kunnen zich unaniem vinden in de afspraken die FNV met de werkgever maakte over het sociaal plan. FNV is tevreden over deze uitkomst. De afspraken in het sociaal plan bieden zekerheid, duidelijkheid en gelijkheid in het geval van een bedrijfssluiting of een reorganisatie.

Vangnet

Het sociaal plan is bedoeld om de gevolgen op te vangen van een beëindiging van de productie in Bergen op Zoom óf een reorganisatie voorafgaand aan een verkoop. Welk scenario straks aan de orde is, is nog niet te zeggen. FNV vindt het goed dat er een vangnet ligt, als dat nodig is.

Ontslagvergoeding

De ontslagvergoeding is minimaal de wettelijke transitievergoeding, aangevuld met de kantonrechtersformule (C=1). De dienstjaren worden naar rato berekend. Het persoonlijk budget van ca. 5,1% telt mee bij het maandsalaris. De vergoeding wordt afgetopt, maar wordt niet verrekend met WW of IOAW of IOW. Dit is wat FNV betreft een nette regeling.

Outplacement

Werknemers kunnen gebruik maken van een outplacementtraject van maximaal zes maanden om hen te ondersteunen bij het vinden van een nieuwe baan. Werkgever onderzoekt de mogelijkheden van een EVC-traject en voor juridische/fiscale bijstand is € 750 excl. BTW beschikbaar. Tenslotte is er een tekenbonus van € 1500. De volledige tekst vind je hier.

Juridische bijstand

Op dit moment is nog onduidelijk wat er volgend jaar precies gaat gebeuren. Natuurlijk hoopt FNV op een zo gunstig mogelijk scenario, waarbij zoveel mogelijk werkgelegenheid behouden blijft. Helaas hebben we dat niet in de hand. Krijg je straks te maken met het vervallen van je functie en word je boventallig verklaard?

Neem dan contact met ons op

Onze juristen kunnen je dan bijstaan. Wij wensen iedereen veel sterkte in de komende periode.