Donderdag staking bij bloedplasmafabriek Prothya in Amsterdam

Werknemers eisen een nieuwe cao

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 13 maart 2024

Het is 5 voor 12 en daarom beginnen werknemers van bloedplasmafabriek Prothya in Amsterdam morgenmiddag op dat tijdstip aan een staking. Zij leggen zeker 24 uur het werk neer. De medewerkers willen dat hun directie een cao voor hen afspreekt met de FNV.

FNV: Staking bij Prothya

John van Dorland, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Er moet iets gebeuren. Al maandenlang proberen wij de directie van Prothya om de tafel te krijgen om te onderhandelen over een nieuwe cao, maar zij weigert dat hardnekkig. Dus grijpen we naar hardere middelen.’

Staken moet niet nodig zijn

Helaas, vindt Van Dorland, want staken zou niet nodig moeten zijn voor iets waar iedere werknemer recht op heeft: goede, eerlijke afspraken over de salarissen en andere belangrijke arbeidsvoorwaarden.

Een deel krijgt er loon bij, een deel niet

Dit komt omdat Prothya voor een deel van het personeel een zogeheten arbeidsvoorwaardenregeling (AVR) heeft afgesproken met de ondernemingsraad. Wie hier zijn krabbel onder heeft gezet, krijgt een loonsverhoging van 4,61%, wie dit niet heeft gedaan valt automatisch onder de oude – afgelopen – cao en krijgt er niets bij.

AVR is vooral goed voor bedrijf

Van Dorland: ‘Dat is natuurlijk hartstikke oneerlijk. Op deze manier krijg je scheve gezichten, je speelt mensen tegen elkaar uit. Bovendien is zo’n AVR vooral goed voor het bedrijf, veel minder voor de werknemers. De directie kan namelijk eenzijdig afspraken veranderen, zonder dat je daar als werknemer iets tegen doet. Met een cao zou zoiets nooit kunnen.’

Salarissen moeten serieus omhoog

In november gaf de verpakkingsafdeling van het bedrijf al een signaal af met een korte staking. Sindsdien zijn de werknemers amper verder gekomen bij hun directie. Van Dorland: ‘De salarissen van veel medewerkers lopen al een tijd flink achter, die moeten serieus omhoog. Er moet een cao komen, met goede afspraken voor iedereen bij het bedrijf.'

Zo'n zeshonderd werknemers

Bij Prothya Biosolutions B.V. (een afsplitsing van Sanquin Bloedvoorziening) in Amsterdam werken zo’n zeshonderd mensen. Zij slaan bloedplasma op in grote vriezers en maken hier medicijnen mee voor ziekenhuizen en farmaceutische bedrijven.